• Xpeng/

Kinesiska Xpeng Motors levererar sina första G3 elbilar i Norge och planerar för lansering i Sverige 2021

Report this content

Xpeng Motors startades i Guangzhou 2014, men är redan en av världens mest avancerade tillverkare av elbilar. Nu har de första elbilarna levererats till Norge. Under 2021 kan vi även förvänta oss Xpengs elbilar på svensk mark eftersom Sverige tillsammans med Norge, Tyskland och Nederländarna är en av Xpengs prioriterade marknader. Xpeng G3 är en intelligent och kompakt SUV, byggd på en framtidsorienterad plattform med banbrytande teknik.

Medan den kinesiska marknaden förblir den primära kundbasen är Xpeng nu väl positionerat för att utveckla sin internationella strategi med lanseringen av sin första produktionsmodell, G3 elektrisk SUV, i Norge. Xpeng utforskar aktivt möjligheter på andra EV-mogna marknader med avancerad EV-infrastruktur och hög EV-medvetenhet. Sverige har en mycket bra EV-infrastruktur och Xpeng planerar för lansering av G3 och P7 i Sverige under 2021.

– Den här veckans kundleveranser i Norge är en viktig milstolpe i Xpengs strävan att bli ett verkligt internationellt intelligent EV-varumärke. Vår lansering i Europa kommer fokusera på mer hållbara personliga transporter och vid en tidpunkt där regeringar runt om i världen intensifierar sina utsläppsfria nollutsläpp. Vi ser fram emot att vara en viktig drivkraft för att påskynda den övergången, säger He Xiaopeng, VD och styrelseordförande för Xpeng.

Xpeng G3 model
Hundra G3 bilar får denna vecka nya norska ägare med ett pris från 358 000 NOK. Några av elbilens produktfördelar är att den är utrustad med världens mest avancerade förarassistent - XPILOT. G3 är också försedd med 20 sensorer, inklusive 12 ultraljudradar, 3 millimeter vågradar och fem HD-kameror som kontinuerligt övervakar bilens omgivning och hjälper föraren. XPILOT är också förberedd för autonom körning. G3 har även sitt egna operativsystem, Xmart OS, som möjliggör onlineuppdatering och uppgradering av bilens funktioner. Svenska G3: s autoparkeringsfunktion kan skilja mellan parallella och vertikala parkeringsplatser samt markerade och omärkta parkeringsplatser. Xpeng kompromissar inte heller när det kommer till säkerhet och enligt Kinas motsvarighet till EuroNCAP har G3 uppnått högsta tänkbara säkerhetsbetyget i Kina (C-NCAP).

Xpeng grundades 2015 och lanserade sin första modell i december 2018. Till och med slutet av november 2020 har de levererat 21 341 smarta elbilar, vilket motsvarar en ökning på 87% jämfört med året innan. Xpeng börsnoterades på New York Stock Exchange i augusti 2020 med ett börsvärde på 1,7 miljarder US-dollar och med en stark aktieägarbas bestående av världsberömda företags- och institutionella investerare. Företaget slutförde sin första publika emission den 11 december där bolaget tog in på 2,5 miljarder US-dollar.

Media contacts:
Marie Cheung, Xpeng
mariecheung@xiaopeng.com

Mike Stainton, PFPR Communications
mike.stainton@pfpr.com

Sara Hemmingsson, MSL Sverige
+46 (0) 737 828 282
sara.hemmingsson@mslgroup.com

About Xpeng
Xpeng is a leading Chinese smart electric vehicle company that designs, develops, manufactures, and markets Smart EVs that appeal to the large and growing base of technology-savvy middle-class consumers in China. Its mission is to drive Smart EV transformation with technology and data, shaping the mobility experience of the future.

In order to optimize its customers’ mobility experience, Xpeng develops in-house its full-stack autonomous driving technology and in-car intelligent operating system, as well as core vehicle systems including powertrain and the electrification/electronic architecture.

Xpeng is headquartered in Guangzhou, China, with offices in Beijing, Shanghai, Silicon Valley and San Diego. The Company’s Smart EVs are manufactured at plants in Zhaoqing and Zhengzhou, located in Guangdong and Henan provinces, respectively. For more information, please visit https://en.xiaopeng.com/.

Specs G3: https://en.xiaopeng.com/g3/configuration.html
Specs P7: https://en.xiaopeng.com/p7/configuration.html