XPENG G9 – nu med smartphone-integrering

Report this content

El-suven XPENG G9, som tack vare sin 800V-teknologi kan snabbladdas med upp till 300 kW, får en modelluppdatering som förenklar vardagen än mer för sina förare. I den nya modelluppdateringen möjliggörs trådlös smartphone-integration med bilens infotainmentsystem via Apple CarPlay eller Android Auto, vilket gör det ännu enklare för XPENG-användare att använda sina favoritappar. Det har dessutom skett ett antal förändringar i interiören och maxlasten har utökats. Den uppdaterade XPENG G9 kan nu beställas och kommer att finnas tillgänglig hos svenska XPENG-återförsäljare i september.

Utöver smartphone-integreringen får G9-köpare möjligheten att välja en tredje interiörklädsel. Förutom de tidigare tillgängliga svarta och sadelbruna alternativen finns nu även diamantgrå att tillgå. Dessutom blir svart takklädsel standard i kombination med samtliga interiörval. Vidare uppgraderas sätesventilationen för föraren och passageraren, den kylande effekten sträcker sig nu inte bara till sittdynan utan även till ryggstöden. Mittkonsolen har också fått en uppgradering, med två trådlösa laddningspunkter för smartphones istället för en. Dessa punkter kan nu ladda med 50W istället för 15W och är utrustade med ventilation för att förhindra överhettning av telefonerna. Slutligen har den maximala lastkapaciteten för G9 ökat med 100 kg, vilket nu ger en total lastkapacitet på 550 kg.

Övriga imponerande egenskaper hos XPENG G9 förblir opåverkade. Tack vare sin innovativa elbilsplattform med 800V-arkitektur kan G9 snabbladdas med upp till 300 kW, vilket innebär att det 93,1 kWh stora batteriet (Long Range och Performance) kan laddas från 10% till 80% på bara 20 minuter. Den maximala WLTP-körsträckan (Long Range) ligger på 570 km. G9 har också visat sig prestera väl i olika sommar- och vintertester utförda av den norska bilfederationen (NAF), där den närmat sig eller till och med överträffat de angivna värdena i verkliga förhållanden. G9 levererar inte bara lyx och komfort till sina passagerare, utan även en hög nivå av säkerhet och har tilldelats den högsta säkerhetsscoren på 5 stjärnor från Euro NCAP. Garantiperioden på 7 år eller 160 000 km förblir även giltig för 2024-versionen av G9, vilket ger ägarna fortsatt trygghet och förtroende.

XPENG G9 finns fortfarande tillgänglig i tre varianter: RWD Standard Range, RWD Long Range och AWD Performance. Den uppdaterade G9 kommer att finnas tillgänglig hos europeiska XPENG-återförsäljare i september. Mer information på https://www.xpeng.com/se/g9.

* Android och Android Auto är varumärken som tillhör Google LLC. Trådlös användning av Android Auto kräver en kompatibel Android 11.0+-telefon och en kompatibel aktiv dataplan. Se g.co/androidauto/requirements för kompatibilitet.

För ytterligare frågor, vänligen kontakta:
Peter Maier, XPENG
peter.maier@xiaopeng.com
+46-724 55 90 22

Om XPENG
XPENG är ett ledande teknikföretag som designar, utvecklar, tillverkar och marknadsför smarta mobilitetslösningar. Vårt uppdrag är att driva förändringen mot smarta elfordon med nytänkande teknik, samt forma framtidens mobilitetsupplevelse. För att optimera kundens mobilitetsupplevelse, har företaget skapat ett "full-stack Advanced Driver Assistance System” (XPILOT), såväl som ett smart operativsystem (Xmart OS) för en förbättrad upplevelse i bilen. XPENG har också utvecklat kärnfordonssystem för förbättrade köregenskaper, inklusive drivlinor och avancerad elektronisk arkitektur. XPENG har sitt huvudkontor i Guangzhou, Kina, med regionala huvudkontor i Peking, Shanghai, Silicon Valley, San Diego och Amsterdam. Företagets smarta elbilar tillverkas huvudsakligen vid dess fabriker i Zhaoqing och Guangzhou i Guangdong-provinsen. För mer information, besök vår hemsida: se.heyxpeng.com