XPENG G9 utmärker sig i NAF:s årliga vintertest

Report this content

Den helt elektriska XPENG G9, nu tillgänglig på den europeiska marknaden, deltog nyligen i den norska bilorganisationen NAF:s årliga vinterräckviddstest, El Prix 2024. XPENG G9 kom på första plats i laddningstestet och nådde topplacering även i räckviddstestet. Resultaten visar på XPENGs starka prestanda i kalla vinterförhållanden.

Denna vecka kom resultaten för det Norska Automobilförbundets (NAF) årliga vinterräckviddstest, El Prix. XPENGs flaggskepp XPENG G9 uppnådde snabbast laddningstid av alla 23 bilar och laddade batteriet som har 93,1 kWh nettokapaciteten från 10% till 80% på bara 19 minuter, med en maxkapacitet på 291 kW. Samtidigt kom bilen på femteplats i räckviddstestet, med en verklig avvikelsegrad på 13,1% jämfört med dess WLTP-räckvidd. Jämförelsevis var den genomsnittliga avvikelsegraden för samtliga bilar 21,8% och endast 8 av 23 bilar uppnådde an avvikelsegrad på under 20%.

El Prix äger rum två gånger om året för att testa elbilars räckvidd och laddningshastighet på den norska marknaden. Alla fordon testas samma dag och under samma förhållanden för att jämföra deras räckvidd och laddningshastighet under typiska nordiska förhållanden, både på sommaren och på vintern. Årets test omfattade 23 fordon, inklusive bästsäljare och premiumvarumärken. Enligt rapporten påverkades alla bilar av körförhållanden och låga temperaturer i varierande grad.

(Photo credit: Siv Seglem/NAF/Motor)

XPENGs 800V system fortsätter leverera överlägsen prestanda och effektivitet

Utrustad med den branschledande 800V högspänningsplattformen upprätthåller XPENG G9 högre säkerhetsstandarder och snabbare laddningsförmåga än föregående generationers 400V-plattform. Den 800V SiC-plattformen minskar också fordonets totala energiförbrukning, vilket gör räckvidden mer effektiv och exakt. Genom att använda en värmepump och förvärmning av batteriet minskar effekterna av kallt väder på batteriets prestanda, vilket resulterar i en mer effektiv laddning och ökad räckvidd.

Vid NAF:s senaste test i juni 2023, slog XPENG G9 laddningstestrekordet med en toppkapacitet på 319 kW samtidigt som de levererade testets högsta genomsnittliga laddningskraft på 212 kW. Bilen kom dessutom på första plats i räckviddstestet, där dess WLTP-intervall överträffades med 13%. Se här för fler detaljer.

• För mer detaljer om NAF vinterräckviddstest, se här.
  • För mer detaljer om NAF vinterladdningstest, se här.

För ytterligare frågor, vänligen kontakta:
Peter Maier, XPENG
peter.maier@xiaopeng.com
+46-724 55 90 22

Om XPENG

XPENG är ett ledande teknikföretag som designar, utvecklar, tillverkar och marknadsför smarta mobilitetslösningar. Vårt uppdrag är att driva förändringen mot smarta elfordon med nytänkande teknik, samt forma framtidens mobilitetsupplevelse. För att optimera kundens mobilitetsupplevelse, har företaget skapat ett "full-stack Advanced Driver Assistance System” (XPILOT), såväl som ett smart operativsystem (Xmart OS) för en förbättrad upplevelse i bilen. XPENG har också utvecklat kärnfordonssystem för förbättrade köregenskaper, inklusive drivlinor och avancerad elektronisk arkitektur. XPENG har sitt huvudkontor i Guangzhou, Kina, med regionala huvudkontor i Peking, Shanghai, Silicon Valley, San Diego och Amsterdam. Företagets smarta elbilar tillverkas huvudsakligen vid dess fabriker i Zhaoqing och Guangzhou i Guangdong-provinsen. För mer information, besök vår hemsida: se.heyxpeng.com