Report this content

Genombrottsorder värd 100 MSEK - XPonCard levererar de första smarta bankkorten i Sverige XPonCard har erhållit två ordrar från ledande svenska banker om leverans av bankkort enligt den nya EMV-standarden 1). Avtalen är på ett respektive tre år och det totala ordervärdet uppgår till 100 MSEK. Leveranserna startar under andra kvrtalet 2003. - Det här är ett viktigt genombrott för den nya korttekniken och för XPonCard. Vi har lång erfarenhet av chipkortslösningar och en stark position inom området. När marknaden nu på allvar börjar anamma den nya tekniken innebär det stora möjligheter för oss, säger Flemming Breinholt, koncernchef för XPonCard. De svenska bankerna har aviserat att de med början under andra kvartalet 2003 kommer att byta ut alla dagens bankkort med magnetremsa mot chipkort, så kallade smarta kort. Jämfört med dagens kort medger chipet i de nya EMV-korten betydligt bättre säkerhetsfunktioner och möjlighet till ett betydligt bredare och mer avancerat utbud av tilläggstjänster. Efter den 1 januari 2005 får bankerna och andra kortutfärdare, om de inte bytt teknologi, själva ta ansvar för de kortbedrägerier som VISA och MasterCard idag står för. - De nya korten innebär att XPonCards potentiella marknad inom service- och administrationstjänster blir betydligt större samtidigt som värdeinnehållet per levererat kort är högre än för nuvarande magnetkort, fortsätter Flemming Breinholt. 1) EMV står för Europay, MasterCard och Visa, de företag som står bakom den nya standarden för smarta bankkort. Mer information finns bl a på www.emvco.com, www.mastercard.com, www.visa.com och www.scia.com För mer information, vänligen kontakta Koncernchef Flemming Breinholt, +46 8 658 75 50 XPonCard är marknadsledande i Norden vad gäller utveckling, tillverkning och administration av helhetslösningar för plastkort och har en global verksamhet inom SIM-kort för mobiltelefoni. Bland kunderna återfinns banker, telekomoperatörer och butikskedjor, som ser plastkort med magnetremsa och i växande grad smart cards som ett medel för säkrare transaktioner och långsiktiga kundrelationer. XPonCard är noterat på Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/29/20020829BIT00890/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/29/20020829BIT00890/wkr0002.pdf