Ordinarie bolagsstämma i XPonCard Group AB (publ)

Report this content

Ordinarie bolagsstämma i XPonCard Group AB (publ) Vid ordinarie bolagsstämma i XPonCard Group AB (publ) den 14 maj 2002 beslutades enligt styrelsens förslag om utdelning av 1.50 kronor per aktie. Avstämningsdag för utdelning är den 17 maj 2002 och utdelningen beräknas komma att utsändas till aktieägarna den 23 maj 2002. Till styrelse omvaldes Johan Rapp, Rutger Barnekow, Jens Christian Lorentzen, Lars-Erik Nordell, Johan Magnusson och Flemming Breinholt. De fackliga organisationerna har sedan tidigare till arbetstagarrepresentanter i styrelsen utsett Mikael Eriksson och Claes Dahlquist med Björn Hallberg och Gunilla Andersson som suppleanter. Vid det konstituerande styrelsesammanträdet valdes Johan Rapp till ordförande. Aukt. revisorn Dan Kjellqvist valdes som ordinarie revisor i stället för aukt. revisorn Stefan Älgne. Stefan Älgne valdes som revisorssuppleant i stället för aukt. revisorn Johan Baeckström som avgick. Bolagets ordinarie revisorer är härefter aukt. revisorn Anders Holm och aukt. revisorn Dan Kjellqvist med aukt. revisorn Anna Landerholm Granberg och aukt. revisorn Stefan Älgne som suppleanter (samtliga verksamma vid KPMG Bohlins). Ändringarna var föranledda av revisorernas inbördes arbetsfördelning. Bolagsstämman beslutade bemyndiga styrelsen att för tiden intill nästa ordinarie bolagsstämma fatta beslut om dels förvärv av egna aktier på börs eller enligt förvärvserbjudande till aktieägarna, dels överlåtelse av egna aktier på börs, genom erbjudande som riktas till samtliga aktieägare, eller i samband med företagsförvärv, innefattande rätt att besluta om avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt samt att betalning skall kunna ske med annat än pengar. Återköp får ske så att det egna innehavet uppgår till högst en tiondel av samtliga aktier i bolaget. Förvärv och överlåtelse av aktier på börsen får endast ske till ett pris inom det på börsen vid var tid registrerade kursintervallet. Överlåtelse i samband med företagsförvärv får ske till ett lägsta pris per aktie motsvarande ett av styrelsen bedömt marknadsvärde. Syftet med återköpsmöjligheten respektive möjligheten att överlåta egna aktier, jämväl med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, är att ge styrelsen ett ökat handlingsutrymme i arbetet med bolagets kapitalstruktur och att underlätta företagsförvärv Ytterligare information lämnas av VD Flemming Breinholdt, telefon 08-658 75 50 Stockholm den 14 maj 2002 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/15/20020515BIT00060/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/15/20020515BIT00060/wkr0002.pdf