Arbetsgivarjul – då jobbar 7 av 10 svenskar

Årets jul bjuder på ovanligt lite betald julledighet för oss svenskar. Den som vill vara ledig från julafton fram till och med nyårsafton måste punga ut med fyra semesterdagar i utbyte. Detta medför att många svenskar ser sig tvungna att arbeta under mellandagarna. Enligt en färsk undersökning från bemanningsföretaget Xtra kommer hela 69,7 procent i år att arbeta under vardagarna mellan jul och nyår.

Julen 2011 är en riktig arbetsgivarjul. Det är bara måndagen Annandag jul som förärar julfirande svenskar en extra ledig dag, under perioden jul till nyår. Många svenskar måste därför jobba i mellandagarna. 7 av 10 (69,7 %) av de tillfrågade i Xtras undersökning svarade att de kommer att arbeta alla eller några av vardagarna mellan jul och nyår.

Branschmässigt visar undersökningen att de som jobbar inom den offentliga vården får minst julledighet. Där går hela 85 procent till jobbet under de icke röda mellandagarna. Mest lediga av alla är, kanske inte helt otippat, de som arbetar med utbildning och forskning inom offentlig sektor, där lärarkåren ingår. Här jobbar endast 33,9 procent i mellandagarna. Inom den privata sektorn är det tjänstemän inom bank- och finanssektorn som jobbar minst. 62 procent av dessa visar sitt ansikte på jobbet under samma period.

Undersökningen indikerar också att graden av utbildning har betydelse för hur mycket arbete som äger rum i mellandagarna. De som gått på universitet eller högskola är mest lediga, där jobbar bara 60,5 procent. Minst lediga är de med lägst utbildningsnivå, det vill säga de som gått grundskola eller folkskola, där hela 77,9 procent knegar på under vardagarna mellan jul och nyår.

Av betydelse är även var i Sverige personen bor. I Mellansverige (Värmland, Dalarna, Gävleborg) jobbar man mest denna jul (75,8 %). Gnosjöandan till trots så är det smålänningarna som lägger minst tid på jobbet i jul. Endast 66,3 procent av Smålands yrkesarbetande ägnar sig åt jobbet under de icke röda mellandagarna.

När det gäller just de röda dagarna denna jul svarar 3 av 10 svenskar i undersökningen, (30,4 %), att de kommer att arbeta minst en av dessa dagar. Även här är det vårdpersonal inom den offentliga sektorn som arbetar i störst utsträckning, med sina 54,7 procent.

– Visserligen är det en ogynnsam jul ur ett arbetstagarperspektiv i år, men att så många som 7 av 10 jobbar i mellandagarna förvånade mig. Samtidigt är det viktigt att skilja på vardagar och röda dagar, även i jultider. Jag anser det vara en större uppoffring att arbeta röda dagar, vilket de som arbetar inom vårdsektorn gör utan att blinka. Vi ska vara väldigt tacksamma för all vårdpersonal som ser till att vårt samhälle fungerar även under årets största högtid, säger Maria Nordin, vd på Xtra Sverige, som själv ska arbeta i mellandagarna.

Undersökningen utfördes av Infact på uppdrag av bemanningsföretaget Xtra. 1 357 personer har telefonintervjuats under oktober månad 2011.

Ta del av siffrorna i undersökningen genom att maila: josephine.uppman@inmema.com

Josephine Uppman, Inmema PR
E-post: josephine.uppman@inmema.com

Xtra Sverige AB är ett auktoriserat bemanningsföretag och medlem i arbetsgivar- och branschorganisationerna Bemanningsföretagen och Almega. Vi bemannar tillfälliga och långvariga uppdrag och rekryterar personal till fasta tjänster. Verksamheten indelad i två affärsområden – Xtra Care och Xtra Office. Peak IT är ett svenskt systerbolag till Xtra Sverige AB. Koncernen Xtra personell-Group startade 1995 i Norge och är nu ett av Nordens ledande bemanningsföretag och ägs av holländska Centric Holding.

Taggar:

att så många som 7 av 10 jobbar i mellandagarna förvånade mig