Beach 2011 − Träning på jobbet för varannan svensk

Report this content

Bemanningsföretaget Xtra personal har nyligen genomfört en undersökning kring löneförmåner hos svenska folket. Undersökningen visar att nära hälften, 48,3 procent av arbetstagarna, får bidrag för utövande av idrott eller annan fysisk aktivitet på arbetstid. Mest träning på jobbet får de som arbetar inom offentlig sektor, där tjänstemännen leder ligan på 69,5 procent.

I januari månad är det många svenskar som bestämmer sig för att ta tag i sina liv och börja träna. För hälften av de svenska arbetstagarna blir träningslöftet betydligt lättare att hålla, då hela 48,3 procent får bidrag för att utöva idrott eller annan fysisk aktivitet på arbetstid.

Ur träningssynpunkt är det bäst att arbeta inom offentlig sektor där hela 54,5 procent får träna på jobbet, jämfört med 43,4 procent inom det privata näringslivet.

Yrkesmässigt har tjänstemän inom offentlig sektor det bäst förspänt på träningsfronten där 69,5 procent tillåts bränna kalorier under kontorstid. Därefter kommer de som arbetar inom bank- och finansbranschen (63,8%). Minst träning på jobbet får de som arbetar inom industri- och transportbranschen (35,1%).

Det är dessutom stor skillnad på var i landet arbetstagaren bor. I Småland håller arbetsgivarna hårdast i plånboken, där får bara 39,5 procent träna på jobbet. Motsvarande siffra i Stockholm, där arbetsgivarna är mest generösa, ligger på 56,1 procent.

– Det är verkligen glädjande att varannan svensk får möjlighet och bidrag för att träna på arbetstid. De arbetsgivare som erbjuder sina medarbetare fysisk aktivitet på arbetet gör en långsiktig investering, som inte bara förebygger hälsoproblem i framtiden, utan även höjer medarbetarnas motivation och prestation. Intressant är också att offentlig sektor tillämpar denna form av löneförmån i betydligt högre grad än det privata näringslivet, säger Maria Nordin, vd på Xtra personal i Sverige.

I förhållande till Norge, där undersökningen också utförts, ligger vi svenskar bra till med våra 48,3 procent arbetstagare som får träna på jobbet. I vårt västra grannland tillåts nämligen bara 27 procent av arbetstagarna utöva fysisk aktivitet på arbetstid.

Undersökningen utfördes av iNFACT i Sverige 20-25 oktober. 1 025 personer har telefonintervjuats.

Ta del av hela undersökningen genom att maila: johan.nybom@inmema.com

För ytterligare information var vänlig kontakta:

Maria Nordin, vd
Xtra personal Sverige AB
Tel: 08-618 65 00 / 0730-41 58 20
E-post: maria.nordin@xtra.se

Johan Nybom, Inmema PR
Tel: 08-96 05 95 / 073-660 81 75
E-post: johan.nybom@inmema.com

Om Xtra personal
Xtra personal Sverige AB är ett auktoriserat bemanningsföretag och medlem i arbetsgivar- och branschorganisationerna Bemanningsföretagen och Almega. Vi bemannar tillfälliga och långvariga uppdrag och rekryterar personal till fasta tjänster. Verksamheten indelad i två affärsområden – Xtra Care och Xtra Office. Peak IT är ett svenskt systerbolag till Xtra personal Sverige AB. Koncernen Xtra personell-Group startade 1995 i Norge och är nu ett av Nordens ledande bemanningsföretag och ägs av holländska Centric Holding.
Se: www.xtra.se

Citat

De arbetsgivare som erbjuder sina medarbetare fysisk aktivitet på arbetet gör en långsiktig investering.
Maria Nordin, vd på Xtra personal i Sverige