• Xtra Care/

Bemanningsföretag en väg in på arbetsmarknaden – 6 av 10 positiva till jobb inom bemanningsbranschen

Höga arbetslöshetssiffror, neddragningar och magrare plånbok – arbetsmarknaden kan vara tuff för många. En tjänst hos ett bemanningsföretag kan vara lösningen. Det indikerar en undersökning som bemanningsföretaget Xtra gjort bland drygt 1000 svenskar. Framför allt är det de yngre som kan tänka sig att tacka ja till ett bemanningsjobb.

Undersökningen visar att nära 6 av 10 svenskar (59,2 %) kan tänka sig att jobba för ett bemanningsföretag. Men intresset skiftar med åldern – ju yngre, desto mer entusiastisk inför bemanningsjobb. I den yngsta åldersgruppen, 18-24 år, kan upp emot 3 av 4 (73,2 %) tänka sig en bemanningstjänst medan i den äldsta, 60 år och äldre, är bemanningsbranschen intressant för endast 3 av 10 (30,4 %).

Även bostadsorten tycks spela in vad gäller intresset för en bemanningstjänst. Smålänningarna är, tillsammans med norrlänningarna, minst sugna på sådana jobb. 37,3 procent respektive 36,9 procent kan inte tänka sig att jobba för ett bemanningsföretag – inte ens om de erbjuds ett spännande bemanningsjobb eller om de inte har några andra alternativ att välja på inom arbetsmarknaden. Detta kan jämföras med skåningarna, där endast 16,1 procent säger blankt nej till ett alternativ inom bemanningsbranschen.

Däremot tycks hushållsinkomsten inte vara avgörande för intresset. En tendens är dock att människor som lever i hushåll med en samlad inkomst på 750 000 kronor eller mer, är mest öppna för jobb inom bemanning.

Intresset för bemanningsbranschen verkar gå hand i hand med graden av arbetslöshet. Sommarens arbetslöshetssiffror låg på relativt höga 8-9 procent. I vårt grannland Norge uppgick denna siffra till 3-4 procent. Där är också entusiasmen inför bemanningsjobb betydligt svalare än i Sverige – endast 44,4 procent av norrmännen kan tänka sig ett jobb inom den branschen.

– Bemanningsbranschen kan hjälpa till att hantera arbetslösheten, säger Maria Nordin, vd på Xtra i Sverige. Ett bemanningsjobb kan vara biljetten in på arbetsmarknaden. Dessutom får anställda med bemanningskontrakt prova på arbeten hos flera arbetsgivare och därmed en större inblick i olika företag. De får lära sig mycket på kort tid och kan bygga på sitt cv i rask takt. Bemanningsbranschen lockar framför allt människor som är väldigt engagerade i sina yrken, men som vill ha frihet att variera uppdragens karaktär och sin arbetstid.

Undersökningen utfördes av Infact på uppdrag av bemanningsföretaget Xtra. 1 036 personer har telefonintervjuats under perioden 3-9 maj 2011.

Ta del av siffrorna i undersökningen genom att maila: josephine.uppman@inmema.com

Josephine Uppman, Inmema PR
E-post: josephine.uppman@inmema.com

Xtra Sverige AB är ett auktoriserat bemanningsföretag och medlem i arbetsgivar- och branschorganisationerna Bemanningsföretagen och Almega. Vi bemannar tillfälliga och långvariga uppdrag och rekryterar personal till fasta tjänster. Verksamheten indelad i två affärsområden – Xtra Care och Xtra Office. Peak IT är ett svenskt systerbolag till Xtra Sverige AB. Koncernen Xtra personell-Group startade 1995 i Norge och är nu ett av Nordens ledande bemanningsföretag och ägs av holländska Centric Holding.

Bemanningsbranschen kan hjälpa till att hantera arbetslösheten
Maria Nordin, vd på Xtra i Sverige