• Xtra Care/

Fyra av tio har bytt jobb de senaste fem åren − Dålig ledning viktig anledning till bytet

Report this content

Bemanningsföretaget Xtra personal har nyligen genomfört en undersökning rörande svenska folkets löneförmåner. Undersökningen visar att 39,1 procent av svenskarna har bytt jobb de senaste fem åren. Och det verkar inte vara löneförmånerna, utan snarare missnöjet med chefen som är orsaken till jobbytet. Dålig företagsledning hos förra arbetsgivaren toppar nämligen missnöjeslistan. Mest missbelåtna med före detta chefen – det är cheferna själva.

Xtra personals undersökning visar att fyra av tio svenskar har bytt jobb sedan 2006.

Drygt en av fyra (27,9%) anser att den dåliga ledningen var det sämsta med den förra arbetsgivaren. Höga chefer är mest missbelåtna av alla − hela 43,1 procent av de chefer som sitter i företagsledning tycker att de hade en dålig chef på förra arbetsplatsen. Tittar man på branschnivå så vantrivs de som jobbar inom serviceyrken allra mest med chefen, där uppger 45 procent att de inte var belåtna med sin förra chef.

När det gäller hur ofta svensken byter jobb, så särskiljer sig en bransch rejält från de övriga. Det är de som jobbar inom den privata hälso- och sjukvården. Här har hela 70,2 procent bytt jobb de senaste fem åren, vilket är den i särklass högsta siffran.

– Många inom den privata hälso- och sjukvården ser sig om efter alternativ, så som att arbeta för ett bemanningsföretag. Dels ligger lönenivån något högre i bemanningsbranschen, och dels blir möjligheterna att påverka arbetssituationen större. Detta skall ställas mot offentlig hälso- och sjukvård som under senaste åren har fått mer och mer pressade förhållanden, säger Maria Nordin, vd på Xtra personal i Sverige.

Näst mest frekventa jobbytare är de som arbetar inom IT- och telekombranschen där 48,1 procent bytte jobb under samma tidsperiod.

Undersökningen visar vidare att svenskar i åldersgruppen 18-39 år bytte jobb dubbelt så ofta (56,8%) som de mellan 40-59 år (28,7%). Och ju äldre svensken blir desto mindre benägen blir han eller hon att byta arbetsplats. I åldersgruppen + 60 år har bara 18,9 procent bytt jobb de senaste fem åren.

Utbildningen spelar också roll. För ju högre utbildning, desto fler byter jobb. De som har utbildning från universitet eller högskola bytte jobb nästan dubbelt så ofta (43,9%) än de som endast har grundskolan på sin CV (22,3%). Sett över hela landet byter stockholmarna jobb oftare än andra, med sina 42,9 procent. Smålänningarna är trognast sin arbetsgivare, där har bara 32,8 procent bytt jobb senaste fem åren.

Undersökningen utfördes av iNFACT i Sverige 20-25 oktober. 1 025 personer har telefonintervjuats.

Ta del av hela undersökningen genom att maila: josephine.uppman@inmema.com

För ytterligare information var vänlig kontakta:

Maria Nordin, vd
Xtra personal Sverige AB
Tel: 08-618 65 00 / 0730-41 58 20
E-post: maria.nordin@xtra.se

Josephine Uppman, Inmema PR
Tel: 08-96 05 95 / 073-660 81 76
E-post: josephine.uppman@inmema.com

Om Xtra personal
Xtra personal Sverige AB är ett auktoriserat bemanningsföretag och medlem i arbetsgivar- och branschorganisationerna Bemanningsföretagen och Almega. Vi bemannar tillfälliga och långvariga uppdrag och rekryterar personal till fasta tjänster. Verksamheten indelad i två affärsområden – Xtra Care och Xtra Office. Peak IT är ett svenskt systerbolag till Xtra personal Sverige AB. Koncernen Xtra personell-Group startade 1995 i Norge och är nu ett av Nordens ledande bemanningsföretag och ägs av holländska Centric Holding.
Se: www.xtra.se

Citat