Lunch och träning – högst upp på svenskens önskelista

Bemanningsföretaget Xtra har genomfört en undersökning gällande svenska folkets löneförmåner. Undersökningen visar att lunch och träning är de mest eftertraktade löneförmånerna bland svenska arbetstagare. Drygt en av fem vill ha lunchen betald av arbetsgivaren. Och lika många vill få bidrag till att träna.

I Xtra:s undersökning har över 1 000 personer tillfrågats vilken löneförmån de mest skulle uppskatta om arbetsgivaren var med och betalade. 21,5 procent svarade att de helst vill få lunchen betald av arbetsgivaren. Nästan lika många, 21,3 procent, vill hellre ha bidrag till fysisk aktivitet av sin arbetsgivare.

Mest sugna på att få bidrag till någon form av sportutövande på arbetstid är smålänningarna, då 28,1 procent av arbetstagarna önskar sig just detta. Detta önskemål går hand i hand med det faktum att de småländska arbetsgivarna är snålast i landet när det gäller att bidra med pengar till medarbetarnas fysiska aktivitet. Bara 39,5 procent av de småländska företagen erbjuder bidrag till fysisk aktivitet. Riksnittet för denna löneförmån ligger på 48,3 procent.

Den minst populära löneförmånen visade sig vara betalt internetabonnemang, vilket bara 6 procent av svenskarna önskar sig. Nästan lika långt ner på skalan hamnade företagshälsovård, något bara 6 procent av svenskarna var intresserade av.

– Dagens arbetsgivare har ett ansvar för att erbjuda löneförmåner som underlättar för arbetstagaren att få ihop sitt livspussel. Det är glädjande att just träning är en så populär löneförmån. På Xtra satsar vi mycket på gemensamma fysiska aktiviteter och jag uppmuntrar aktivt våra medarbetare att utnyttja träningsbidraget. Fysisk aktivitet sänker stressnivån, så det är en god investering att få medarbetarna att börja träna, säger Maria Nordin, vd på Xtra i Sverige.

Undersökningen utfördes av iNFACT i Sverige 20-25 oktober. 1 025 personer har telefonintervjuats.

Ta del av hela undersökningen genom att maila: ulrika.haglund@inmema.com eller johan.nybom@inmema.com

Johan Nybom, Inmema PR
E-post: johan.nybom@inmema.com

Xtra Sverige AB är ett auktoriserat bemanningsföretag och medlem i arbetsgivar- och branschorganisationerna Bemanningsföretagen och Almega. Vi bemannar tillfälliga och långvariga uppdrag och rekryterar personal till fasta tjänster. Verksamheten indelad i två affärsområden – Xtra Care och Xtra Office. Peak IT är ett svenskt systerbolag till Xtra personal Sverige AB. Koncernen Xtra personell-Group startade 1995 i Norge och är nu ett av Nordens ledande bemanningsföretag och ägs av holländska Centric Holding.

Citat

Fysisk aktivitet sänker stressnivån, så det är en god investering att få medarbetarna att börja träna.
Maria Nordin, vd på Xtra i Sverige