STORORDER TILL XTRACOM

Report this content

Allmännyttan beställer bredbandsnät från Xtranet för 21 MSEK, med option att utöka till 48 MSEK

Xtracoms dotterbolag Xtranet AB har, tillsammans med Netel AB (PEAB), fått i uppdrag att förse Familjebostäders bestånd i Stockholm med bredbandsnät. Tilldelningsbeslutet vinner laga kraft om 10 dagar.

Arbetet är ett led i den omfattande utbyggnad av bredband som sker hos de allmännyttiga fastighetsbolagen i Stockholm och omvandlingen till en struktur med s.k. ”öppna nät”.

Utbyggnaden berör i första etappen installation av ca. 6000 lägenheter med FTTH teknik (Fiber To The Home) d.v.s. optisk fiber till slutanvändare.

Ordervärdet för Xtranets andel av entreprenaden är ca. 21 MSEK. I avtalet ingår även en option att installera resterande delar av Familjebostäders bestånd med ett beräknat ordervärde på ca. 27 MSEK. Produktion av första etappen startas upp under juli månad och beräknas pågå under 12 månader. Arbetet kommer att så långt möjligt att utföras av koncernens egna resurser i CTCS AB samt D&W Teknik AB.

Ordern är koncernens hittills enskilt största uppdrag.

”Utbyggnaden i Stockholm är såväl ekonomiskt som prestigemässigt en genombrottsorder för koncernen. Att tillhöra de företag som involveras i utbyggnaden kommer definitivt att ge oss en stabil grund för fortsatt utveckling och öka våra möjligheter till ytterligare stora uppdrag” kommenterar Per Meurling, VD i Xtranet AB.