Xtravaganza växer med lättare kunder

Nära idealvikten i hela landet – och snart resten av världen…

Nära hälften av alla svenskar är överviktiga eller feta, och så ser det också ut i andra delar av Norden och världen. Sedan starten 2002 har svenska Xtravaganza vuxit till att vara ett av Nordens ledande viktminskningsföretag. Xtravaganza finns också i Kroatien och startar i England i januari 2011. Sedan väntar 250-300 miljoner överviktiga kineser på hjälp från Sverige.

– Många går ner i vikt, men går lika snabbt upp igen. Vårt mål är att människor ska behålla sin nya vikt, och hemligheten bakom är mental träning för att skapa en långsiktig beteendeförändring, säger Per Sundström, grundare och vd i Xtravaganza.

Viktminskningsprogrammen på Xtravaganza kombinerar förändring av kost och livsstil med mental träning och rörelseglädje. I dag finns företaget på över 200 platser i hela Norden, och antalet enheter ökar stadigt. Bara under hösten 2010 startar Xtravaganza på 27 nya orter i Sverige, Norge och Finland. Xtravaganza finns också i Kroatien och i januari 2011 kommer konceptet till England.

– Övervikt är ett stort folkhälsoproblem både i Sverige och i andra länder. Det är en fantastisk belöning i arbetet att se hur våra kunder får en förbättrad livskvalitet genom sin nya och lättare kropp, säger Per Sundström.

Mental träning förändrar vanor på lång sikt

En av de viktigaste hörnstenarna inom Xtravaganza är mental träning för att förändra vanor och beteenden på lång sikt. Varje kund får ett individuellt program att följa, en egen hälsokonsult, gruppträffar och coachning för att gå ner i vikt och för att behålla vikten. Det är en helhetslösning som Xtravaganza är ensamma om i Sverige.

Fram till i dag har 150 000 nordbor fått hjälp till ett sundare liv genom att följa Xtravaganzas program. Tillsammans har de gått ner 2 700 ton. Xtravaganza är ett franchisingföretag och har sedan starten för sju år sedan växt kontinuerligt till dagens storlek. I oktober i år blev Xtravaganza utsedd till Gaselletta i Västmanlandslän av affärstidningen Dagens Industri, vilket är en bekräftelse på att viktminskningsföretaget vuxit snabbt genom organisk tillväxt.

– Vi får förfrågningar från människor i hela landet som behöver hjälp att gå ner i vikt, och nu har telefonen börjat ringa även från andra länder. Efter England väntar 250-300 miljoner överviktiga kineser på att få hjälp att gå ner i vikt, säger Per Sundström.

Kontaktuppgifter till Xtravaganza i hela landet finns på www.xtravaganza.se/sv/Sverige/Locations/

Pressbilder finns på:

För mer information, kontakta gärna:

Anna Skepphammer, marknadsansvarig Xtravaganza, tfn 070-735 29 23, anna.skepphammer@xtravaganza.se

Karin Pontén, Vår pr-byrå, tfn 0708 66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se

Xtravaganza är ett viktminskningsföretag som hjälper människor att nå och behålla sin idealvikt. Företaget startades 2002 och har huvudkontor i Västerås. Xtravaganza har över 200 enheter i Norden och har hjälpt över 150 000 personer att gå ner i vikt. Xtravaganza har en snabb tillväxt och expansion i och utanför Europa.

Taggar: