PERFADEX® och STEEN Solution™ godkända i Ryssland

XVIVO Perfusion har erhållit godkännande i Ryssland för marknadsföring och klinisk användning av PERFADEX® och STEEN Solution™.

Rysslands Federal Service for Supervision on Health Care har godkänt PERFADEX® och STEEN Solution™ för lungtransplantation, vilket möjliggör försäljning till klinisk användning av PERFADEX® och STEEN Solution™ i Ryssland.

Ryssland är idag inte en stor marknad, men det finns ett stort behov av att fler lungtransplantationer utförs i regionen. I och med registreringen möjliggörs det att klinikerna i Ryssland får tillgång till PERFADEX® som är anpassat för lungpreservation samt möjligheten att utvärdera lungornas kvalitet med STEEN Solution™ genom Ex Vivo Lung Perfusion (EVLP).

”Registeringen av PERFADEX® och STEEN Solution™ i Ryssland ökar tillgängligheten av lungtransplantationsprodukter i denna region och är ett steg i rätt riktning mot vår vision ”Ingen skall behöva dö i väntan på ett nytt organ”. Det ligger också i linje med vår långsiktiga satsning på de framtida tillväxtmarknaderna.” säger VD Magnus Nilsson, XVIVO Perfusion.

Göteborg 16 februari 2016

Christoffer Rosenblad, CFO, tel: +1 720 616 2101, e-post: christoffer.rosenblad@xvivoperfusion.com
Magnus Nilsson, VD, tel: 031-788 21 50, e-post: magnus.nilsson@xvivoperfusion.com

Informationen lämnades för publicering den 16 februari 2016 kl. 08:30.