XPS™ levereras till första kliniken i Frankrike

Hôpital FOCH i Paris har som första klinik i Frankrike beslutat att använda XPS™. Leverans och installation av XPS™ är beräknad att ske i slutet på mars 2016.

Kliniken i Paris har mer än 25 års erfarenhet av lungtransplantation och är en av de ledande lungtransplantationsklinikerna i Frankrike med ett välrenommerat program inom Ex Vivo Lung Perfusion (EVLP).

Under ledning av Professor Alain Chapelier har kliniken i Paris utfört EVLP med hjälp av den så kallade manuella STEEN Solution™-metoden. ”Vi kommer nu att kunna fortsätta utforska EVLP med XPS™ och STEEN Solution™” säger Dr Edouard Sage ansvarig för det kliniska EVLP programmet.

XPS™ är idag marknadens enda CE-märkta och av FDA godkända integrerade system som ger användaren flexibilitet att genomföra utvärdering av lungor inför transplantation genom ett standardiserat och förenklat förfarande. XPS™ används med goda kliniska resultat på 18 kliniker i USA varav många är ledande i landet. Nu har sex XPS™-kontrakt tecknats av europeiska kliniker vilket ger dem tillgång till XPS™-systemet för lungtransplantation och företaget noterar ett fortsatt högt intresse för XPS™ i Europa.

”Det är mycket glädjande att FOCH kliniken i Paris, som har stor erfarenhet av att med goda kliniska resultat transplantera lungor efter genomförd EVLP med STEEN Solution™, nu övergår till en mer standardiserad och förenklad EVLP med hjälp av XPS™-systemet”. säger VD Magnus Nilsson, XVIVO Perfusion.

Göteborg 24 februari 2016

Christoffer Rosenblad, CFO, tel: +1 720 616 2101, e-post: christoffer.rosenblad@xvivoperfusion.com
Magnus Nilsson, VD, tel: 031-788 21 50, e-post: magnus.nilsson@xvivoperfusion.com

Informationen lämnades för publicering den 24 februari 2016 kl. 08:30.

XVIVO Perfusion AB har sitt huvudkontor i Göteborg och ytterligare ett kontor finns i USA. XVIVO-aktien är noterad på NASDAQ First North Premier och handlas under symbolen XVIVO.