XVIVO Perfusion bryter ny mark i Tyskland och Texas

Den första XPS™ till Europa kommer att levereras till Tyskland i denna månad och den första XPS™ till det folkrika Texas, USA är levererad. Installationen och träning kommer att ske under februari månad på båda dessa kliniker.

XVIVO Perfusions XPS™ är godkänd av FDA i USA för evaluering av marginella lungor inför lungtransplantation samt CE – märkt för Europa. XPS™ används med goda kliniska resultat på ledande kliniker i USA samt finns sedan tidigare på en klinik i Asien. I Europa har man främst hittills utfört EVLP med STEEN Solution™ med ett manuellt handhavande, med andra ord utan XPS™. Med tillgång till XPS™ kan EVLP standardiseras och förenklas. Intresset av XPS™ är nu stort i både USA och Europa. Ytterligare universitetssjukhus i Europa och USA planerar att starta upp med EVLP (lungevaluering) med hjälp av XPS™ och STEEN Solution™.

´´Den första XPS™ till Europa är en viktig milstolpe för XVIVO Perfusion och det är mycket glädjande att Europa nu är med i expansionen av EVLP med hjälp av XPS™ och STEEN Solution™. Detta är ett stort steg framåt för att kunna rädda fler terminalt lungsjuka patienter tillbaka till ett nytt liv´´, säger VD Magnus Nilsson, XVIVO Perfusion.

Göteborg 4 februari 2015

Christoffer Rosenblad, CFO, tel: 031-788 21 59, e-post: christoffer.rosenblad@xvivoperfusion.com

XVIVO Perfusion är skyldigt att offentliggöra informationen i detta pressmeddelande enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för publicering den 4 februari 2015 kl. 08:30.