Anders Engström – Ny VD på Xylem Sverige

Stockholm den 9 mars -15– Xylem Sverige, Anders Engström är utsedd till VD för Xylem Sverige och efterträder Carl-Johan Callenholm, Nordisk VD som varit tillförordnad VD under en tid.

-          Jag är väldigt glad att kunna tillkännage att Anders Engström nu tar över min roll som VD för Xylem Sverige. Förändringen träder i kraft den 1 april 2015, säger Carl-Johan.

Efter flera års arbete inom logistik och finansiering började Anders sin karriär inom Xylem 2008 som verksamhetskontroller och fick bred kunskap om Xylems verksamhet genom olika befattningar på företaget. Han kommer senast från en befattning som Direktör för Eftermarknad inom affärsområde Transport.

-          Det händer mycket på den svenska marknaden och vi är inne i en expansiv fas där vi nyanställer och satsar på tillväxt inom flera olika segment. Anders erfarenhet inom logistik och eftermarknad är viktigt för oss för att fortsatt kunna leverera kvalitet och närhet till våra kunder.

Vi satsar på kompetensutveckling och har många intressanta produkter och tjänster på ingång och känner oss väldigt glada att ha Anders med oss säger Carl-Johan vidare.

Camilla Meyer
Kommunikationsansvarig Xylem Sverige

Tele 08-475 61 61
E-post: camilla.meyer@xyleminc.com

Xylem (XYL) är en ledande global teknologileverantör som gör det möjligt för kommuner, bostads- och fastighetsföretag, butiker, jordbruk och industrier att transportera, behandla, testa och hushålla med vatten på ett effektivt sätt. Företaget har verksamhet i över 150 länder och erbjuder flera marknadsledande varumärken, med personal som tack vare ett brett applikationskunnande och ett starkt lokalt engagemang kan hitta lösningar på de mest utmanande problemen med vatten och avlopp runt om i världen. Xylems huvudkontor ligger i Rye Brook, New York. Omsättningen 2013 var 3,8 miljarder USD och företaget har fler än 12 500 anställda världen runt. Xylem har nominerats till Dow Jones Sustainability World Index de senaste två åren tack vare företagets arbete med hållbara affärsmetoder och lösningar världen runt.

Namnet Xylem har hämtats från grekiskans namn på den vävnad som transporterar vatten i växter. Vi vill understryka den tekniskt höga nivån i vår vattenfokuserade verksamhet genom en koppling till den bästa vattentransport som finns – naturens egen teknik. Mer information finns på www.xylem.com/se