Flygt Experior - nu även för större pumpstationer!

Nu vässas Flygt Experior konceptet med möjlighet att använda dubbelt så stora sumpar, tillsammans med SmartRun™. Detta gör Flygt Experior-erbjudandet komplett för t ex kommunernas avloppspumpstationer med energibesparingar på mellan 25-70% beroende på applikation.

Denna gång är det den smarta varvtalsstyrningen, SmartRun, som är en del av Flygt Experior-konceptet, som fått utökad funktionalitet.

Det är den unika, patenterade energisparfunktionen, som nu blir tillgänglig för dubbelt så stora pumpsumpar än tidigare, vilket gör SmartRun’s fulla funktionalitet tillgänglig för i princip alla 2-pumps avloppspumpstationer. Energisparfunktionen känner av hur pumpen arbetar och hittar själv den driftpunkt som ger lägst energiförbrukning. I kombination med en rad förinställda städfunktioner av sump och rörsystem minimeras underhållsbehovet av pumpstationen. SmartRun levereras förinställd för vald pump vilket även gör den mycket enkel att driftsätta och handha.

Flygt Experior består av ett koncept i tre delar för avloppspumpar upp till 70kW:

N-hydraulik
Patenterad design som har marknadens högsta verkningsgrad för avloppsvattenpumpning kombinerad med unik självrensande funktion. Detta bl a genom patenterad självrensande N-hjuldsdesign med s k Adaptive N-funktion som gör det möjligt för hjulet att röra sig axiellt och därigenom släppa igenom större partiklar/trasor

IE3-motorer
Marknadens högsta verkningsgradsklassning IE3 på våra pumpmotorer

SmartRun
Intelligent pumpstyrning med inbýggda funktioner som patenterad självreglerande energisparfunktion och inbyggda automatiska städfunktioner för sump och rörsystem för minimalt underhåll av pumpstation. Dessutom helt förprogrammerad vilket gör den mycket enkel vid idrifttagning och handhavande.

Den 12:e januari 2011, beslutade ITT Corporation att dela upp bolaget i tre fristående företag. Xylem är det nya ledande vattenteknikföretaget som nu enbart fokuserar på vattenfrågor. Xylem [syl'e:m] består av 12 000 medarbetare i över 150 länder och företaget omsatte 26 miljarder kronor 2011.

Namnet Xylem härstammar från den gamla grekiskan och är en vävnad som transporterar vatten i växter och belyser den effektiva tekniken i vår vattenfokuserade verksamhet genom att förknippa den med det bästa systemet för vattentransport som finns - naturens eget. För mer information, besök oss gärna på www.xylemwatersolutions.com/se