Nya toppmonterade omrörare ger ITT det bredaste utbudet inom omrörning på reningsverk

Nu lanserar ITT den toppmonterade Flygt-omröraren – det allra senaste inom avloppsomrörning. Dessa toppmonterade enheter är specialkonstruerade för krävande omrörningsapplikationer inom denitrifiering, rötning och slamhantering osv. och är resultatet av flera års utvecklingsarbete.

– De toppmonterade Flygt-omrörarna kan fås med två olika bladtyper: hydrofoilblad i rostfritt stål eller bananblad i kompositpolyuretan, som redan används på långsamgående Flygt-omrörare. Allt för att erhålla bästa möjliga funktion och verkningsgrad beroende på media och/eller tanktyp berättar Magnus Spens, segmentschef för reningsverk. En fördel med bananbladspropellern är att textiler och fibermaterial inte fastnar, tack vare propellerns utformning. Hydrofoiltypen, å andra sidan, är särskilt effektiv vid drift i temperaturer över 50–60 °C. Som standard har alla Flygt toppmonterade omrörare axel i Duplex stål som klarar utmattning och korrosion bättre än normalt stål.

Den toppmonterade Flygt-omröraren finns i tre grundmodeller. 4850-modellen är utrustad med bananbladare. Modellerna 4860 och 4870, som är avsedda för omrörning i rötkammare, har hydrofoilblad, en patenterad roterande stabilisator, som fäster axeln med ställbar längd i rötkammarens botten, och en patenterad utjämningsfläns med gastätning, som gör det lätt för en person att själv justera axeln till exakt lodrätt läge. Dessa två modeller har även ett slitagsäkert vattenlås som förhindrar att gaser läcker ut.
ITT ser nya behov och förbättrar hela tiden sitt utbud av nya och innovativa lösningar. Med de nya toppmonterade omrörarna har företaget marknadens bredaste produktportfölj för omrörare, med bland annat långsamgående omrörare, kompaktomrörare, kompaktomrörare med permanentmagnetmotor och jetomrörare.

För mer information, vänligen kontakta: Magnus Spens, Segmentschef Reningsverk 08-475-61 01 magnus.spens @itt.com

Hur kan ITT Water & Wastewater hjälpa dig?

ITT Water & Wastewater är en global leverantör av produkter och system för vatten och avloppsvatten i mer än 140 länder. ITT utvecklar och levererar energieffektiva produkter och lösningar för pumpning av vatten och avloppsvatten, utrustning för rening, filtrering och desinfektion, främst till kommunala och kommersiella kunder. Företaget har cirka 5000 anställda och finns representerat över hela världen. Tillverkning sker i Europa, Asien och Sydamerika och huvudkontoret ligger i Stockholm, Sverige. ITT Water & Wastewater är ett bolag inom ITT Corporation som är ett högteknologiskt företag verksamt inom vattenbranschen, inom försvarselektronik samt inom transportindustrin.

www.itt.se