Umeå kommun investerar i stadens reningsverk med klimatsmarta lösningar för framtiden

Visionen för Umeå är 200 000 invånare i kommunen år 2050. För att undvika ökad miljöbelastning på Umeälven då staden växer behöver reningsverket på Ön byggas ut.

Det befintliga reningsverket byggdes 1972 och är dimensionerat för 116 000 invånare. Nu investeras 500 miljoner för att Umeås reningsverk ska kunna rena en större mängd vatten och använda flera moderna tekniker. I planerna för utbyggnaden ingår tre delar: En utökning av reningskapaciteten, en komplettering av anläggningen med mottagning för fett och organiskt avfall och dessutom ett möjliggörande av elproduktion från rötgasen. Men förutom att kunna rena mer vatten så innebär investeringen också ekonomiska fördelar.

– En förbättring för umeborna är att vi genom att göra el av rötgasen slipper köpa in el från en extern leverantör och kan på så sätt hålla nere elkostnaden. Vi kommer också att minska energiförbrukningen i anläggningen. Ett av delmålen med utbyggnaden är att vi ska minska energianvändningen med 10 %. Det gör vi genom att bland annat byta till nya energieffektiva pumpar, ny belysning med LED-lampor och ny ventilation, säger Anna Carlsson, UMEVA, Projektchef Ön 2050.

Göran Johansson, Purac och Anna Carlsson, UMEVA vid reningsverket på Ön

Stort jobb
Efter att ha genomfört förstudie, inhämtat nödvändiga tillstånd och projekterat om- och nybyggnationen var det dags för upphandling av entreprenörer. Totalt är det 17 olika entreprenader i projektet. Det är ett stort jobb med installation av all typ av maskinell utrustning till reningsverket. Det är bland annat pumpar, rörsystem, ventiler, omrörare, avvattningsutrustning, specialutrustning m.m.

Jan-Åke Palmerand, på Purac, berättar att de i upphandlingen valde vi att offerera Xylems pumpar, omrörare och luftare.

-          Det är inte ovanligt att vi arbetar med Xylem i våra entreprenader. De har produkter som håller, vi har bra kontakt med personalen och får bra support, säger i upphandlingen är projektledare för maskinentreprenaden.

Klart till hösten
Med den utbyggnad och modernisering vi nu gjort har vi ökat kapaciteten till att räcka för 170 000 personer.

-          Vi kommer också kunna rena mer vatten än tidigare och får en helt ny slutsedimentering. Det innebär att vi kan rena mer vatten i normaldrift och även delrena mer volymer vid extrema flöden, säger Anna Carlsson, UMEVA och fortsätter:

-          Projektet har gått som planerat och både budget och tidsplan har hållits. Den stora utmaningen har varit att hålla reningsverket i full drift, där 30 000 kubik ska renas per dygn, samtidigt som byggnationen pågått. Samordningen mellan alla entreprenörer och driften har därför varit viktig. Men vi har haft bra entreprenörer så allt har gått bra.

Fakta avloppsrening

Kretsloppsanpassade system för avloppsrensning, där vatten, näringsämnen och energi återanvänds, är viktiga för en ekologisk, hållbar utveckling. Lika viktigt är det att energiförbrukningen hålls på en så låg nivå som möjligt, eftersom energiproduktion i sig belastar miljön.

Satsning på ökad investeringstakt
Klimatförändringar, ökade miljökrav och gamla anläggningar innebär ökade krav på kommunerna och deras vatten- och avloppsverksamhet. Därtill kan små avloppsanläggningar som inte ingår i kommunens ansvar orsaka miljö- och hälsoproblem.

I Norrland finns många befolkningsmässigt små kommuner med stora ytor. Det innebär att det är få personer som arbetar med VA och arbetsbelastningen är stor. Det är svårt att planera samtidigt som man har sämre ekonomiska förutsättningar. ( Källa: Xylem Sverige)

Miljö- och energidepartementet tittar just nu på HaVs rekommendationer och departementet kommer att komma ut med ett förslag om ekonomiskt styrmedel framöver som i så fall skulle kunna vara till fördel i glesbygden. (Källa: Havs och Vatten Myndigheten)