Xylem Analytics förvärvar MJK Automation A/S

Den 13 juli 2012 offentliggjorde Xylem förvärvet av MJK Automation A/S med säte i Naerum i Danmark. Med verksamhet i Danmark, Norge, Nederländerna, USA och Singapore är MJK en ledande tillverkare av nivå- och flödesmätare samt styr- och mätutrustning för renvatten- och avloppsvattenapplikationer. MJK omsätter 65 MDKR årligen.

”Förvärvet av MJK är en viktig del i Xylems strategi som kommer komplettera vårt redan existerande erbjudande” meddelar Gretchen McClain, koncernchef på Xylem.

Kontakt: Gunnar Berg, Marknadschef. Tele 08-475 69 95

I Sverige representeras MJK Automation A/S av MJK Automation AB i Säffle. För svenska marknaden kommer försäljning av MJK-produkter i fortsättningen ske både genom MJK Automation i Säffle samt genom Xylems WaterSolutions i Sverige. ”MJKs sortiment innebär att vi ytterligare förstärker vårt erbjudande inom avlopps- och renvattenapplikationer” säger Gunnar Berg, Marknadschef på Xylem WaterSolutions Sverige.

Xylem Sverige och MJK Automation AB i Säffle ställer ut på VA-mässan den 18-20 september.

Den 12:e januari 2011, beslutade ITT Corporation att dela upp bolaget i tre fristående företag. Under det gångna året har ett omfattande arbete gjorts för att genomföra detta. Xylem är det nya ledande vattenteknikföretaget som nu enbart fokuserar på vattenfrågor. Xylem [syl'e:m] består av 12 000 medarbetare i över 150 länder och företaget omsatte 26 miljarder kronor 2011.

Namnet Xylem härstammar från den gamla grekiskan och är en vävnad som transporterar vatten i växter och belyser den effektiva tekniken i vår vattenfokuserade verksamhet genom att förknippa den med det bästa systemet för vattentransport som finns - naturens eget. För mer information, besök oss gärna på www.xylemwatersolutions.com/se

Xylem förvärvar MJK Automation

Citat