• Xylem Sverige/

Xylem lovordar vinnaren av Stockholm Junior Water Prize 2015 för banbrytande innovation som möjliggör rening av vatten med tungmetallföroreningar

STOCKHOLM, 28 augusti, 2015 – Xylem Inc. (NYSE: XYL), ledande global leverantör inom vattenteknik med ambition att bidra till att lösa världens mest utmanande vattenfrågor, gratulerar Perry Alagappan från Houston i Texas, årets vinnare av Stockholm Junior Water Prize (SJWP), den mest ansedda studenttävlingen inom vattenteknik och forskning. Det är 19:e gången som priset delas ut och Alagappan tilldelades priset under den årliga prisceremonin på Stockholm World Water Week för sitt projekt ”Novel Renewable Filter for Heavy Metal Removal: A Practical Application of Functionalized Multi-Walled Carbon Nanotubes.”

Alagappan intresserade sig för hur den snabba teknikutvecklingen har bidragit till en dramatisk ökning av elektronikavfall i vattendragen, elektronikavfall med bland annat giftiga tungmetaller som kvicksilver, kadmium och bly. Han fick både användning för sitt intresse för vatten och för nanoteknik i sitt intensiva forskningsarbete och lyckades skapa ett unikt filter som tar bort över 99 procent av tungmetallföroreningar från dricksvatten och industriellt spillvatten.

H.K.H. Kronprinsessan Victoria delade ut första priset på 15 000 USD och en skulptur till Alagappan och Alagappans skola fick ett pris på 5 000 USD. Xylem har sponsrat SJWP sedan starten för nästan 20 år sedan, och i dag deltar studenter från nästan 30 länder runt om i världen.

”Under vår långa tid som sponsor för tävlingen har vi förmånen att varje år få inspireras av dessa begåvade ungdomars uppfinningsrikedom och engagemang, som ger nya perspektiv på några av världens största utmaningar”, sade Patrick Decker, President and Chief Executive Officer på Xylem. ”För Xylem som företag och för oss som arbetar här känns det naturligt och självklart att vi engagerar oss i initiativ som Stockholm Junior Water Prize som kan leda till nya innovationer för att lösa globala vattenproblem.”

Juryn delade även ut ett diplom till Katherine Araya och Katya Urqueta från Chile för ett projekt för effektivare vattenanvändning inom jordbruket. Projektet var kopplat till såväl utmaningar inom mat- och vattensäkerhet som till bevarande av jordbruksmark. Projektet gick ut på att använda svamp från en antarktisk rot inom salladsproduktion för att minska vattenåtgången. Vinnarna av diplomet mottog 3 000 USD.

SJWP delas ut varje år till studenter i åldrarna 15 till 20 år för vattenprojekt utöver det vanliga som fokuserar på frågor inom miljö, vetenskap, rättvisa och teknik. Vinnare från 29 länder tävlade om det internationella priset, som delades ut av vattenexperter och forskare.

Priset administreras av Stockholm International Water Institute.

Camilla Meyer
Kommunikationsansvarig Xylem Sverige