• Xylem Sverige/

Xylem Sveriges projekt för energieffektivisering nominerat till europeiskt miljöpris, Sustainable Energy Europe Awards

Det var i mycket tuff konkurrens som Xylems projekt för att lagra och återvinna energi vid produktionsanläggningen i Emmaboda utsågs till ett av de projekt som gått vidare till final. Endast 30 av 342 projekt har nominerats vidare och nu väntar den spännande finalen där en vinnare i varje kategori utses den 24 juni i Bryssel. Tävlingen syftar till att lyfta fram projekt som bidrar till ett klimatsmart och hållbart samhälle.

På bilden den display som sitter på huset ovanför borrhålsrummet i Emmaboda och som visar hur mycket effekt/energi som sparats/lagrats. Man kan också se hur mycket lagrad energi som använts.

Xylem tävlar med ett projekt i kategorin energieffektivisering och projektet går ut på att överskottsvärme från produktionen lagras i ett borrhålslager i berget. Lagret består av 140 st borrhål som är 150 m djupa. Varje borrhål har en effektiv värmeväxlare och lagret kan laddas med ca 3.800.000 kWh spillvärme årligen, varav ca 70 % kan återvinnas. Värmen lagras när det finns ett överskott från produktionen och kan återanvändas för att värma upp lokalerna under kalla vintermånader.

- Borrhålslagret har ny och innovativ teknik som gör det möjligt att ta tillvara på värme som annars bara hade gått till spillo. Att utnyttja spillvärme är därmed ännu mer miljövänligt än att använda förnyelsebara energikällor, säger Ingemo Fahlstedt, Miljöchef på Xylem i Emmaboda. Det är väldigt roligt att få bekräftelse genom denna nominering, att vi på Xylem ligger långt fram inom energieffektivisering fortsätter hon.

Återanvändning av spillvärme från industrin med hjälp av borrhålslager har stor potential både nationellt och internationellt, förutsatt att berggrunden har rätt egenskaper. Samma teknik skulle kunna användas för lagring av solenergi.

- Vi hoppas kunna bidra till att fler företag i Sverige och Europa satsar på denna typ av lösning, säger Leif Rydell, Energiingenjör på Xylem i Emmaboda.

I slutet av maj var integrationsminister Tobias Billström på besök i Emmaboda för att diskutera regionens tillväxt och arbetskraftsinvandring.

- Genom att ställa krav på energieffektivisering av VA-systemet och öka fokus på att förnya infrastrukturen för Vatten och Avlopp får fler företag möjlighet att arbeta med lösningar som genererar export, vilket gynnar industriutvecklingen i Sverige.

- För att skapa förutsättningar för konkurrenskraftig exportindustri behövs också rätt förutsättningar för arbetskraftsinvandring parallellt med en generell satsning på utbildningar i regionen för att klara kompetenskraven säger Lars-Göran Nilsson, Platschef Xylem Emmaboda.

Xylem arbetar för att bidra till god vattenkvalitet genom att erbjuda kunskap, produkter och lösningar som bidrar till ett klimatsmart samhälle. Fokus på miljö, säkerhet och hälsa genomsyrar hela företagets verksamhet. Företaget är både kvalitets- och miljöcertifierade enligt ISO 9001 och ISO 14001 och OHSAS 18001.

Kontakt:                 Leif Rydell, Energiingenjör Xylem Emmaboda, tel 0471-24 70 00
                              Ingemo Fahlstedt, Miljöchef Xylem Emmaboda, tel 0471-24 70 00
                              Lars-Göran Nilsson, Platschef Xylem Emmaboda, tel 0471- 24 70 00

Citat

Det är väldigt roligt att få bekräftelse genom denna nominering, en bekräftelse på att vi på Xylem ligger långt fram inom energieffektivisering.
Ingemo Fahlstedt, Miljöchef Xylem Emmaboda