Xylem Water Solutions AB får exportorder på Flygtpumpar och reservdelar till USA

Stockholm, den 22 november, 2012 – Xylem Inc. (NYSE: XYL) meddelade idag att Xylem fått beställningar på Flygtpumpar och reservdelar som ska levereras från produktionsanläggningen i Emmaboda för att återställa infrastrukturen efter stormen Sandy’s verkningar i USA.

Den 29 oktober slog orkanen Sandy till mot Nordamerikas östkust, med en enorm förödelse till ett mycket stort geografiskt område och drabbade miljontals människor.

Xylem har tagit en aktiv roll för att minska skadeverkningar från stormen genom att redan i förberedelserna inför stormen etablera drygt 200 mobila pumpenheter i New York området. Varje enhet är dieseldriven och har en pumpkapacitet på upp till 1200 liter/sekund och har använts för att dränera bl.a. tunnelbanan, biltunnlar och översvämmade byggnader. Dessa enheter har varit mycket kritiska för att minska skadeverkningar och för att dränera översvämmade områden för att snabbt kunna inleda reparationer av skadad infrastruktur.

Arbetet i USA har nu gått in i nästa skede där man idag arbetar med att försöka bilda sig en uppfattning om skadornas omfattning på infrastruktur som t.ex. pumpstationer för avlopps- och dagvatten.

- Vi har med kortast tänkbara omställningstid anpassat produktionsverksamheten i Emmaboda för att prioritera reservdelsförsörjning och pumpleveranser till berörda områden i USA. De första leveranserna av reservdelar flögs till USA redan under förgående vecka och den första leveransen, bestående av 250 utbytespumpar, går med en sändning sista veckan i november.

- Med vår flexibla arbetskraft har vi reducerat ledtiden med mer än 60 % för berörda produktsortiment, säger Lars-Göran Nilsson och påpekar samtidigt att produktionskapaciteten eller leveranstiderna på den svenska och europeiska marknaden inte påverkas negativt.

Foto: Xylem Water Solution AB. Bild från monteringsline i Emmaboda vid
produktverkstaden för små och mellanstora Flygt avloppspumpar

Reparationsarbetet efter Sandy förväntas pågå under minst sex månader och det finns ännu en stor osäkerhet kring skadornas omfattning.

- Våra produkter är dränkbara men det som inträffat är att pumpstationer översvämmats så att t.o.m. elektriska styrskåp har hamnat under vatten. Därigenom har vattnet vandrat via manöverkablar in i pumparna. Vi erhåller löpande information från våra kollegor i USA om skadebilden allt eftersom översvämmade pumpstationer dräneras och kan få tillträde av servicepersonal. Vi förväntar oss ytterligare leveranser av både reservdelar och pumpar under både 2012 och 2013 till berörda områden i USA, säger Lars-Göran Nilsson.

Xylem (XYL) är en världsledande leverantör av vattenteknologi som hjälper deras kunder transportera, rena, testa och använda vatten på ett effektivt sätt inom kommunala anläggningar liksom i bostäder och kommersiella byggnader, samt industri och jordbruk. Företaget är verksamt i över 150 länder med ett antal marknadsledande varumärken och deras medarbetare besitter bred applikationsexpertis med stark inriktning på att hitta lokala lösningar på värdens mest utmanande vatten- och avloppsproblem. Xylem som lanserades under 2011 efter avknoppning av den vattenrelaterade verksamheten inom ITT Corporation, har sitt huvudkontor i White Plains NY, med pro forma intäkter på 3,8 miljarder USD och 12 000 anställda jorden runt.

Namnet Xylem härstammar från den gamla grekiskan och är en vävnad som transporterar vatten i växter och belyser den effektiva tekniken i vår vattenfokuserade verksamhet genom att förknippa den med det bästa systemet för vattentransport som finns - naturens eget. För mer information, besök oss gärna på http://www.xyleminc.com/se

Genom Xylems företagsprogram för samhällsinsatser, Xylem Watermark, samarbetar Xylem med olika hjälporganisationer för att tillhandahålla resurser och hjälpa till med stöd- och återuppbyggnadsinsatser. Läs mer om vårt arbete och hur du kan bidra på www.xylemwatermark.com

* Bell and Gossett, Flojet, Flygt, Godwin, Goulds Water Technologies, Lowara, WTW och YSI är samtliga registrerade varumärken för Xylem Inc.

Taggar:

Citat

- Med vår flexibla arbetskraft har vi reducerat ledtiden med mer än 60 % för berörda produktsortiment och påpekar samtidigt att produktionskapaciteten eller leveranstiderna på den svenska och europeiska marknaden inte påverkas negativt.
Lars-Göran Nilsson, Produktionschef