Xylem Water Solutions AB i Emmaboda får utökad produktionskapacitet

Kontakt: Lars-Göran Nilsson, Platschef Emmaboda, tel 0471-24 70 00, alt 070-618 73 12

Xylem Water Solutions AB i Emmaboda får utökad produktionskapacitet genom investeringar i ny formanläggning till gjuteriet.

Stockholm den 24 oktober, 2012 - Xylem Inc. (NYSE:XYL) meddelade idag att företaget investerar för utökad produktionskapacitet vid fabriken i Emmaboda.

Investeringarna utgörs av en ny formanläggning med tillhörande kylbanor och en tillbyggnad av befintlig fabriksbyggnad till gjuteriet för drygt 80MSEK. Samtidigt investeras också i en ny bearbetningscell för pumphjul på ytterligare närmare 20MSEK. Sammantaget skall dessa investeringar säkerställa framtida produktionskapacitet för främst den Europeiska marknaden av bl.a. driv- och hydrauldelar till företagets produkter.

- Jag är mycket stolt och glad över att våra ägare i rådande konjunkturläge ger oss förtroendet att göra dessa långsiktiga och mycket viktiga investeringar för fabriken i Emmaboda. Beslutet är dels en kvittens på att vår tillverkningsstrategi för att möta framtida utmaningar ingett våra ägare förtroende. Dessutom är det ett erkännande av våra medarbetares goda förbättringsarbete som säkerställer hög kvalitet och mervärde till våra kunder. Investeringen säkerställer produktionsanläggningens fortsatta internationella konkurrenskraft och framtida investeringar i bearbetningsutrustning säger Lars-Göran Nilsson, platschef vid Emmabodafabriken

Några nyanställningar förväntas i dagsläget inte genereras av investeringarna.

- De här investeringarna skapar viktiga förutsättningar för att bibehålla existerande arbetstillfällen och för att skapa en konkurrenskraftig produktionskapacitet inför framtiden säger Lars-Göran Nilsson.

Nybyggnationer och samtliga maskininstallationer kommer att vara i full drift under 2014.

Xylem (XYL) är en världsledande leverantör av vattenteknologi som hjälper deras kunder transportera, rena, testa och använda vatten på ett effektivt sätt inom kommunala anläggningar liksom i bostäder och kommersiella byggnader, samt industri och jordbruk. Företaget är verksamt i över 150 länder med ett antal marknadsledande varumärken och deras medarbetare besitter bred applikationsexpertis med stark inriktning på att hitta lokala lösningar på värdens mest utmanande vatten- och avloppsproblem. Xylem som lanserades under 2011 efter avknoppning av den vattenrelaterade verksamheten inom ITT Corporation, har sitt huvudkontor i White Plains NY, med pro forma intäkter på 3,8 miljarder USD och 12 000 anställda jorden runt.

Namnet Xylem härstammar från den gamla grekiskan och är en vävnad som transporterar vatten i växter och belyser den effektiva tekniken i vår vattenfokuserade verksamhet genom att förknippa den med det bästa systemet för vattentransport som finns - naturens eget. För mer information, besök oss gärna på http://www.xyleminc.com/se

* Bell and Gossett, Flojet, Flygt, Godwin, Goulds Water Technologies, Lowara, WTW och YSI är samtliga registrerade varumärken för Xylem Inc.

Snabbfakta

Citat

Investeringarna säkerställer produktionsanläggningens fortsatta internationella konkurrenskraft
Lars-Göran Nilsson, produktionschef Emmaboda