Förlorad upphandling – risk för 80 mkr i minskade intäkter

YrkesAkademin har förlorat i Arbetsförmedlingens upphandling av yrkesförarutbildning för lastbil på alla de orter där YA idag bedriver utbildning. Från beslutsdagen den 22 april finns en kontraktspärr på tio dagar. YA kommer att undersöka upphandlingsprocessen och anbuden för att fatta ett informerat beslut om ett överprövande av beslutet eller eventuella andra åtgärder.

Om det vinnande bolaget på varje ort skulle avstå från att teckna ett lokalt avtal så vinner det näst mest ”ekonomiskt fördelaktiga”. På 24 av 27 orter har YA den positionen.

Om tilldelningsbeslutet från Arbetsförmedlingen skulle få full effekt på produktionen så innebär det en signifikant minskning av YAs förväntade intäkter. Under 2015 inbringade yrkesförarutbildningen på lastbil cirka 80 mkr.

Parallellt har en liknande upphandling genomförts av bussförarutbildning. Arbetsförmedlingens tilldelningsbeslut förväntas inom några få veckor. YAs totala intäkt från bussförarutbildningen var 45 mkr 2015.

I en kommentar säger YAs vd Jan Larsson:

-  Det här är naturligtvis ett bakslag för YA. Men det visar också en sida av uppdragsbaserad verksamhet. De priser som vi erbjöd skulle ha krävt substantiella effektivitetsvinster för att möta de kostnadsdrivande krav som myndigheten ställde i upphandlingen. Trots de aggressiva planerna, låg vi i genomsnitt nästan 15 procent över de vinnande buden.

-  Parallellt med att vi ser över möjligheterna att överpröva eller vidta andra formella åtgärder runt upphandlingen, så kommer vi att förbereda en effektiv anpassning av produktionskostnaderna och fokusera på initiativ som kan skapa en lönsam tillväxt i nya områden. Den förlorade upphandlingen bekräftar den strategiska betydelsen av att ha en ständig tillväxtambition och sträva efter ökad diversifiering i kund, tid och utbildningsområden.

För frågor, vänligen kontakta:

Att. Mikael Vesterlund

Tel.nr: 46 (0) 23 586 90