YA vinner nya kontrakt i Lund

Lunds kommun har idag, fredagen den 3 juni, beslutat om tilldelning av kontrakt i kommunal yrkesutbildning för vuxna, yrkesvux. YrkesAkademin (YA) tilldelas kontrakt på 9 av de sammantaget 27 upphandlade utbildningarna. Utbildningarna som ska påbörjas efter årsskiftet är byggnadsträarbetare, murare, plattsättare och håltagare, golvläggare och anläggningsarbetare inom byggsektorn, nätverkstekniker, maskinell godshantering, fastighetstekniker och fastighetsskötare. Kontrakten löper som längst på fyra år.

Den uppskattade omsättningen på utbildningarna uppgår till mellan 5 och 10 miljoner kronor årligen beroende på antalet elever. Sammantaget deltog 13 företag i hela eller delar av upphandlingen.

Efter tilldelningsbeslutet tillämpas en så kallad avtalsspärr på tio dagar. Om beslutet inte har överprövats kan kontrakt därefter tecknas.

YAs vd Jan Larsson säger i en kommentar:

- Vi ser fram emot att få bli del av Lunds yrkesvux-utbildningar. Vi är glada över att ha fått förtroendet i en tredjedel av de utbildningar som upphandlades och påbörjar etableringsarbetet direkt för att kunna säkra hög kvalitet på utbildningen och bra förankring i arbetsmarknaden när utbildningarna påbörjas efter årsskiftet.

För frågor, vänligen kontakta:

Taggar: