YrkesAkademin startar vuxenutbildningar värda runt 20 miljoner kronor

YrkesAkademin (YA) har under december vunnit fem tilldelningsbeslut:

- Östersund kommun: Vuxenutbildning Yrkesförare (gods och persontrafik). Tvåårigt avtal med möjlighet till förlängning ytterligare 1 år. Planerad kursstart 9 januari 2017.

- Sundsvalls kommun: Vuxenutbildning Yrkesförare (gods och persontrafik). Tvåårigt avtal med möjlighet till förlängning ytterligare 2 år. Planerad kursstart 9 januari 2017.

- Örebro kommun: Vuxenutbildning Driftsäkerhet och underhåll. Tvåårigt avtal med möjlighet till förlängning ytterligare 2 år. Planerad kursstart 13 mars 2017.

- Malmö stad: Vuxenutbildning Hotell och turism programmet. Tvåårigt avtal med möjlighet till förlängning ytterligare 2 år. Planerad kursstart 9 januari 2017.

- Lunds kommun: Vuxenutbildning Byggprogrammet och Fordonsmekaniker. Båda är tvååriga avtal med möjlighet till förlängning ytterligare 2 år. Planerad kursstart 9 januari 2017.

I Falu kommun har YrkesAkademin dessutom tilldelats ackreditering gällande Yrkesförare (gods och persontrafik), CNC, Svets, Maskinförare, Byggprogrammet, Fordonsmekaniker, SFI, Matematik, Engelska samt Svenska som andraspråk. Kontinuerligt löpande avtal gäller från 1 januari 2017. Beslut om tilldelning togs 19 december 2016. Planerade kursstarter 13 februari 2017.

Värdet på utbildningarna beror på hur många som söker dem, men uppskattningsvis kan de sammantaget påverka YrkesAkademins omsättning med ca 20 miljoner kronor 2017.

YrkesAkademins vd Jan Larsson, säger i en kommentar:

- Jag är glad över förtroendet som kommuner över hela Sverige visar oss vid tilldelning av vuxenutbildningar. Betydelsen av att kunna leverera yrkesutbildningar med hög kvalitet och stor branschnärhet ökar när bristen på kompetens växer samtidigt som det fortfarande finns en betydande arbetslöshet. Jag hoppas att vår bredd och branschnärhet kan bidra till både lägre arbetslöshet och bättre integration.

För frågor, vänligen kontakta:

Taggar: