Yaytrade gör succélansering i nytt partnerskap med Filippa K

Yaytrade har tidigare kommunicerat ut en del av sin strategi; att ta ett helhetsgrepp inom hållbarhet- och den överproduktion som sker inom fashion-retail. Genom att agera som en förlängd arm åt premiumfashion-bolag med fokus att sälja ut provkollektioner och utgående lager vill Yaytrade göra detta smidigt, hållbart och lönsamt – både för företagen och kunderna.

Ett led i denna nya satsning var att Yaytrade under våren 2020 släppte en helt ny design – som har nominerats till svenska designpriset.

Först ut att inleda ett partnerskap med Yaytrade är det svenska modehuset Filippa K som för 14 dagar sedan lanserade sin årliga Sample sale på plattformen. På tre dagar sålde Filippa K närmre 80% av lagret där hela distributionen och försäljningen sköttes av Yaytrade. Släppet innehöll tusentals produkter och såldes exklusivt till Filippa Ks anställda, friends and family och personligt inbjudna kunder.

Det som skiljer oss från en mer klassisk outlet är att vi erbjuder en plattform som är anpassningsbar utifrån varumärkets behov. Filippa Ks Sample Sale lanserades exklusivt med en personlig inbjudan och kod som gav förtur till deras anställda, som oavsett plats i världen fick chansen att handla först.” säger Sebastian van der Beek, Head of Brands på Yaytrade.

Sample sales har ofta skett genom pop-up butiker m.m. Trenden pekar dock tydligt mot en digitalisering även inom denna försäljningsgren med flera fördelar för varumärkena.

För oss var detta ett perfekt sätt att trots rådande pandemi ändå kunna genomföra en sample sale. Eftersom Yaytrade erbjöd en helhetslösning kring detta kunde vi istället ägna vår tid till ordinarie processer. Vi är mycket nöjda över samarbetet och utfallet” säger Jenny Broström, Retail Manager på Filippa K.

Yaytrade vill fortsätta att växa nära varumärken och har möjlighet att skräddarsy lösningar utifrån varje enskilt företags unika affärsmodell.

Som varumärke ligger fokus på aktuell säsong och kollektion. Vi ser att det här konceptet har ett stort värde då de kan behålla sin kärnverksamhet och samtidigt ge samples och overstock nytt liv och sammanhang. Med vår medlemsbas och nätverk av influencers kan varumärken nå ut till en ny och bredare kundkrets tillskillnad från fysiska sample sales där man ofta begränsas av det geografiska upptagningsområdet. Med hjälp av oss nådde Filippa K direkt ut till en global köparskara vilket också speglar sig i vår sell-through rate, berättar David Knape, CEO.

Yaytrade har haft ett spännande år med en stark tillväxt trots rådande pandemi. Bolaget håller för närvarande på att se över möjligheterna till en börsintroduktion under första halvåret 2021. Med anledning av detta avser Bolaget att göra en pre-IPO inom kort där redan Jinderman & Partners AB & JJV Invest AB tagit lead. Bolaget har anlitat Eminova Partners AB som finansiell rådgivare.

Taggar: