I fredags släppte Amskøld och Sonja Davis singeln “När du inte vill ha mig” på Spotify och Apple Music. Amskøld framförde låten i premiären av Sveriges Televisions nya storsatsning “Songland”, där oetablerade låtskrivare får pitcha en låt för en känd artist, i detta fallet Oscar Zia. Programmet har en panel som består av Carl Falk, Elias Kapari och Nea Södahl, som alla har många hits i bagaget.

"När du inte vill ha mig" handlar om två personer som tycker om varandra, fast i osynk. När den ena personen känner sig redo så har den andra inte förstått det, och när den andra börjar gilla en, så kanske man har gått vidare.

– Låten beskriver frustrationen som man kan känna när det inte sker naturligt, i rätt tid, säger Amskøld och Sonja Davis.

– Låten kom till väldigt naturligt. Jag hade börjat på en idé och när jag och Sonja träffades så kom vi på ett tema och började hitta melodier och text. Vi tycker att den blev väldigt bra och är taggade på att den äntligen släpps nu, säger Amskøld.

– Det är så roligt att Rikards första svenska låt blir min första låt någonsin. Och att få skriva och skapa tillsammans med min bästa vän, säger Sonja Davis.

Rikard Amskøld är en 30 årig artist, låtskrivare och producent som gör modern pop där hans unika sångröst, melodispråk och texter står i fokus. Amskøld tog examen från Musikmakarna 2021, och var en av finalisterna i riksfinalen av Sveriges Radios P4 Nästa 2020, där han kom
trea med sin debutsingel “Standby”. Amskøld sågs senast i SVT:s nya program “Songland”, och ska dessutom spela på West Pride under sommaren 2023. “När du inte vill ha mig” är den första svenska låten av flera som planeras att släppas i år.

Lyssna på låten på Spotify:

Lyssna på låten på Apple Music:

Länk till Songland på SVT Play:

När du inte vill ha mig som WAV-fil för kommersiell radio:

Sociala medier:

Amskøld och Sonja Davis släpper låten “När du inte vill ha mig” från SVT:s nya storsatsning “Songland”. Låten finns på Spotify och på Apple Music.

Låten kom till väldigt naturligt. Jag hade börjat på en idé och när jag och Sonja träffades så kom vi på ett tema och började hitta melodier och text. Vi tycker att den blev väldigt bra och är taggade på att den äntligen släpps nu.
Amskøld