Går det att förtränga ett trauma med fest, lyx och droger?

Sebastians Alter Ego Margaret är en tonåring med stenrika föräldrar som bor på Upper East Side i New York. Margaret blir ständigt utfryst och mobbad i skolan. Efter ett sexuellt övergrepp faller hon in i en omvälvande existentiell kris och tappar bort sig i lyxkonsumtion, festande, plastkirurgi och missbruk.

Margaret blir en partygirl utom kontroll och lever ett lyxigt drömliv för att glömma sitt trauma och hennes sorg. Hon knarkar och festar tills hon inte känner igen sig själv och hennes liv börjar falla i spillror.

Jag ville skriva som Margaret för att som Sebastian kändes det för nära inpå. De mest centrala händelserna i boken är äkta och självupplevda. Men att skriva om en tonårstjej i New York gav mig både mer glädje och distans, berättar Sebastian.

Sebastian Pau Johansson föddes i Stockholm och flyttade när han var två månader gammal tillsammans med sin svenska mamma och italienska pappa till Milano i Italien. Han är uppväxt och utbildad i det katolska och auktoritära italienska skolsystemet med en klassisk utbildning i litteratur. Som många andra hbtqia+-ungdomar gick han igenom en tuff period i unga år. Han utsattes för mobbning, grova trakasserier och våld som blev allt mer allvarligt.

Efter år av mobbing och övergrepp flydde jag in i ett överdrivet festande och ett destruktivt självskadebeteende. Först efter sju års psykoterapi kunde jag få tillbaka trygghet i livet. För att ytterligare läka såren började jag att skriva på Vem fan är Margaret? Nu har jag skrivit sju bokmanus där jag berättar om händelser från mitt liv, om våld, min syn på religion och hur jag har arbetat mig till en frisk identitet, säger Sebastian Pau Johansson.

Att skriva Vem fan är Margaret? blev som en fortsättning på terapin för författaren, som skrev boken i samband med att Me too-rörelsen startade. I Italien är det mycket skamfyllt att prata öppet om sexuellt våld och med skrivandet av boken fick Sebastian möjlighet att berätta för andra om sina upplevelser.

Vem fan är Margaret? är inte bara en spännande historia. Med den här boken hoppas jag även kunna hjälpa andra som blivit utsatta för sexuellt våld och lindra konsekvenserna av det, avslutar Sebastian.

Boken utkommer 21 augusti i pappersformat, e-bok och ljudbok på Storytel, Nextory och Bookbeat.

Fotograf pressbilder: Maria Östlin
Location för pressbilder: Grand Hotel Saltsjöbaden
Design omslag: Leonard Ekenberg

För recensionsexemplar eller kontakt

24-åriga Sebastian Pau Johansson levde i ett rus av shopping, resor och vilda fester. Drogerna och alkoholen hjälpte dock inte mot hans livs trauma som ändå tog sig upp till ytan mellan rusen. Till slut fick Sebastian med terapi hjälp att återta kontrollen över sitt liv och skrev boken "Vem fan är Margaret?" som är hans debutroman och en berättelse som bygger på Sebastians egen historia med fiktiva inslag. Boken kommer ut den 21 augusti som vanlig bok, e-bok och ljudbok på Storytel, Nextory och Bookbeat.

Efter år av mobbing och övergrepp flydde jag in i ett överdrivet festande och ett destruktivt självskadebeteende. Först efter sju års psykoterapi kunde jag få tillbaka trygghet i livet. För att ytterligare läka såren började jag att skriva på Vem fan är Margaret? Nu har jag skrivit sju bokmanus där jag berättar om händelser från mitt liv, om våld, min syn på religion och hur jag har arbetat mig till en frisk identitet.
Sebastian Pau Johansson