Konstnären Peter Eugén presenterar ny utställning av akvareller på Galleri Kaktus i Stockholm den 28 juni

Galleri Kaktus har nöjet att meddela öppningen av Peter Eugéns nya utställning av akvareller, som öppnar för allmänheten den 28 juni. Inför denna efterlängtade utställning kommer en exklusiv VIP-visning att hållas den 27 juni för särskilt inbjudna gäster.

Peter Eugén, en hyllad konstnär med en internationell karriär, delar med sig av sina tankar kring denna speciella utställning som visar hans rötter och uppväxt i de norrländska landskapen och skogarna. Hans näckrosakvareller har blivit hans signatur och är populära på svenska auktionshus, museer och gallerier. Sedan han fastnade för akvarellmåleri har han snabbt blivit en av Sveriges populära akvarellmålare. Hans konstverk skapar en stark emotionell koppling till betraktaren och förmedlar en känsla av lugn, mystik och förtrollning. Genom att använda akvarelltekniken lyckas Peter  fånga naturens skönhet på ett sätt som berör betraktaren.

Hans konstverk tar betraktaren med på en resa genom de norrländska landskapen och skapar en känsla av närvaro och förankring i naturen. Det är en hyllning till naturens kraft och skönhet. Under de senaste 18 åren har han tillbringat sin tid i Stockholm. Numera bor han utomlands, där han ägnar sig åt att hålla utställningar och workshops på heltid.

– Just den här utställningen är speciell för mig ur det perspektivet att jag egentligen bestämde mig för att sluta måla och ha utställningar 2022 då jag emigrerade från Sverige och flyttade till andra sidan jorden. Jag ville pausa. Jag sökte något annat men landade alltid i samma känsla. Det är konstnär jag är född till. Och det är utställningar jag älskar. Mötet med besökaren är så otroligt viktigt som konstnär, i synnerhet då jag får massor av frågor om min konst såklart men många är också nyfikna på mig som person, säger Peter Eugén.

Peter Eugén är känd för sina föreställande motiv, ofta präglade av ödsliga landskap, dramaromantiska vattenspeglingar och ensamma platser. Hans akvarellteknik är imponerande och utmanande, och denna utställning kommer att visa en stor samling av hans senaste verk, som både identifierar honom som konstnär och person, men samtidigt lämnar mycket åt betraktarens fantasi. Eugén avslöjar även:

– Det unika med den här utställningen är att jag utöver alla akvareller också kommer visa en av mina porträttmålningar. Ett omtalat motiv och akrylmålning som föreställer vår kung Carl XVI Gustaf, som har setts i många tidningar och konstmagasin, även i utlandet.

Efter nära 60 utställningar runt om i världen har Peter Eugén fortfarande en hatkärlek till att visa sin konst offentligt. Trots detta fortsätter han att dela sin konstnärliga resa med världen och bjuder nu in till en kväll som lovar att vara både inspirerande och minnesvärd.

VIP-visning och öppettider
Peter Eugén hälsar journalister varmt välkomna till VIP-visning av hans akvarellmålningar på Galleri Kaktus dagen innan galleriet öppnar upp för allmänheten. VIP-visningen görs tillsammans med magasinet Bucket List och äger rum den 27 juni från kl. 17.30. Anmälan till VIP-visningen görs på denna länk.

Galleri Kaktus öppnar sedan för allmänheten den 28 juni och utställningen pågår fram till den 20 juli. Öppettider är tisdag till fredag kl. 11-18 och lördag till söndag kl. 12-16. Galleri Kaktus är beläget på Odengatan 48 i Stockholm.

Om Peter Eugén
Peter Eugén är en självlärd konstnär från Sundsvall, nu verksam i Stockholm. Hans konst hänger på väggarna hos bland andra Bruce Springsteen, Sean Connery, Phil Collins, Danny Trejo, Toni Robbins, Prins Carl Philip och Camilla Läckberg. Han har även blivit omtalad i internationella medier som Fox News, ABC News, Herald Finance, Washington Post, CBS News, NBC, Connoisseur Magazine, Art Habens, Artness Contemporary, The Bucket List Magazine, Vogue, SVD Perfect Guide, Dagens Industri och Cosmopolitan. Sedan 2014 har Peter fokuserat på akvarellmåleri, vilket han kombinerar med popkonst.
Peters konst kännetecknas av en djupdykning i känslomässiga liv och porträtt av samtida ikoner, där han fångar personligheter med precision och själ.

För mer information, vänligen kontakta:

Världspremiär för konstnären Peter Eugéns nya utställning av akvareller, som öppnar för allmänheten på Galleri Kaktus i Stockholm den 28 juni. Inför denna efterlängtade utställning kommer en exklusiv VIP-visning att hållas den 27 juni för särskilt inbjudna gäster.

Konstnären Peter Eugén