NY EP: Stjärnskottet SYLVE släpper självbiografiska debut-EP:n ”Dö lycklig”

SYLVES nya EP ges ut med titelspåret ”Dö lycklig” och är en positiv upptempolåt som ger känslan av eufori. EP:n är fylld med nakna texter och melodispråk med känslor från upplevelser av hans liv. Skivan släpps den 2 juli tillsammans med TGR Music Group och Sony Music Sweden.

Det har gått sju månader sedan SYLVE släppte den första singeln på EP:n. SYLVE är känd för sina melankoliska och gripande popballader som handlat om olycklig kärlek och uppbrott från tidigare relationer. SYLVES musik är personlig, innerlig och karaktäriseras samt drivs fram av SYLVES starka och rena röst som med kraft slår sig igenom instrumenten.

– ”Dö lycklig” blev tidigt låten jag önskade som titelspår på EP:n. Mitt bland alla heartbreaklåtar på EP:n, så ville jag att denna låt med positivt budskap skulle summera allt, precis som det har varit för mig i verkligheten. När jag tog lite tuffa beslut och gick vidare från hjärtesorgen så kom äntligen där kvällen när jag träffade en person som fick mig att känna en galen eufori - att jag kunde dö lycklig, säger SYLVE.

– Jag sjunger ”jag kanske glömmer vad du heter, men jag är din nu och det vet du”.Men det menar jag att jag visste egentligen ingenting om han som nu är min pojkvän, förutom att jag direkt skulle bli jättekär i just honom. Kär blev jag, och nu ett år senare är vi jättelyckliga tillsammans och är sambos, säger SYLVE.

Artisten SYLVE är 27 år gammal, bor i Stockholm och är född och uppvuxen i Lerum, utanför Göteborg. SYLVE arbetar även som vardags låtskrivare och vokal producent till andra artister och har jobbat med bland andra Tusse, Wiktoria, SVEA, Lisa Ajax och världsstjärnorna Becky G och Anastacia.

De andra låtarna på EP:n är ”Bättre förr”, "Två", ”För sent att säga” och nu senast i maj månad ”Jag kan inte låta bli”.

– Låtarna på EP:n är verkligen milstolparna av min personliga resa de senaste åren.Utöver dessa låtarna kommer jag med ett par överraskningar senare i sommar, säger SYLVE.

– En överraskning som jag kan droppa redan nu är att jag tillsammans med artisten Julia Alfrida och mitt band kommer spela på både Stockholm Pride i Augusti och på West Pride i Eriksbergshallen den 2 oktober, det känns otroligt kul. Det var så längesedan jag stod på en scen framför publik och jag tycker det är så jäkla viktigt att känna stolthet över vilka vi är, våra värderingar och vad vi tror på, oavsett vad andra tycker, säger SYLVE.

SYLVE debuterade 2019 med debutsingeln ”Låtsas som inget hänt” i samarbete med Suicide Zero. Under 2020 hade han flera independent-framgångar. Under förra sommaren släppte SYLVE pianoballaden ”Sommartid (Ett annat vi)” som för många redan blivit en klassisk sommarlåt. ”Sommartid” har idag nått 800 000 streams på Spotify. Inför Julen 2020 släppte han en cover på Sveriges mest spelade jullåt ”Tänd ett ljus” som på bara några dagar nådde drygt 600 000 streams.

Marcus Årskog, Yearwood PR & Productions AB

Den svenska popstjärnan SYLVE ger ut sin nya EP med titelspåret ”Dö lycklig” och är en positiv upptempolåt som ger känslan av eufori. EP:n är fylld med nakna texter och melodispråk med känslor från upplevelser av hans liv. Skivan släpps den 2 juli tillsammans med TGR Music Group och Sony Music Sweden. EP:ns låtar finns på Spotify, Apple Music och i Sveriges radios musikportal.

Dö lycklig” blev tidigt låten jag önskade som titelspår på EP:n. Mitt bland alla heartbreaklåtar på EP:n, så ville jag att denna låt med positivt budskap skulle summera allt, precis som det har varit för mig i verkligheten. När jag tog lite tuffa beslut och gick vidare från hjärtesorgen så kom äntligen där kvällen när jag träffade en person som fick mig att känna en galen eufori - att jag kunde dö lycklig.
SYLVE