Run for Pride - Sveriges färgstarkaste löparfest firar 5 år

– Run for Pride firar 5-årsjubileum och hittills har vi skänkt drygt 200 000 kronor till  Regnbågsfonden. I år är de pengar vi skänker öronmärkta till HBTQ-projekt i Ukraina. Run for Pride står för mångfald och inkludering och genom att springa tillsammans kan vi inspirera och engagera fler att hjälpa utsatta HBTQ-personer, säger Janne Siponen, grundare av Run for Pride.

Årets ambassadörer för Run for Pride är instagramprofilerna och företagarna John och Johan Valencia. Tillsammans driver de bloggen och Instagramkontot “Pappapappadotter” och podcasten “Familjärt”, där de delar med sig om hur det är att vara ett samkönat par med två barn.

– Vi är så glada att kunna berätta att vi är årets ambassadörer för Run for Pride. Med hjälp av våra värderingar och synlighet i olika digitala kanaler hoppas vi att fler inspireras till att springa för Pride, mångfald och inkludering, säger John och Johan Valencia, Run for Prides ambassadörer 2023.

I Run for Pride kan deltagarna välja att gå eller springa 5 eller 10 kilometer. Det är också möjligt att välja 5 km “Pets Run” där man springer tillsammans med sin hund. För varje anmäld deltagare skänker Run for Pride 100 kronor oavkortat till Regnbågsfonden, en stiftelse vars mål att skapa en värld där alla människor har samma grundläggande rättigheter – oavsett sexuell läggning, könsidentitet och uttryck.

Loppet genomförs på kvällen den 11 maj med artist på scen och flera färgsprakande överraskningar. Pris delas ut i fyra kategorier; ickebinär, dam, herr och bästa utklädnad.

Sponsorer Run for Pride 2023:
ManyPets, Wallmans Salonger, Golden Hits, Springtime Resor, Intersport, BNP Paribas och B3 Consulting Group

Torsdagen den 11 maj förvandlas Djurgården i Stockholm till en färgsprakande plats med fokus på glädje, kärlek och gemenskap. Det är dags för femte upplagan av Run for Pride, ett lopp där glädje går före prestation. Deltagarna kan välja att gå eller springa 5 eller 10 kilometer. Det är också möjligt att välja 5 km “Pets Run” där man springer tillsammans med sin hund. För varje anmäld deltagare skänker Run for Pride 100 kronor oavkortat till Regnbågsfonden.

Vi är så glada att kunna berätta att vi är årets ambassadörer för Run for Pride. Med hjälp av våra värderingar och synlighet i olika digitala kanaler hoppas vi att fler inspireras till att springa för Pride, mångfald och inkludering.
John och Johan Valencia, Run for Prides ambassadörer 2023.