Run for Pride - Sveriges färgstarkaste lopp för mångfald och inkludering på Djurgården i Stockholm den 16 maj

För sjätte gången är Run for Pride tillbaka för att fira mångfald och stödja HBTQI-rättigheter genom det årliga loppet på Djurgården i Stockholm den 16 maj. Anmälan till loppet är öppen för löpare i alla åldrar och oavsett kön eller identitet. Glädje går före prestation - deltagarna väljer att springa eller gå de 5 eller 10 kilometrarna.

– Run for Pride är inte bara ett lopp, det är en manifestation av vår övertygelse om att alla har rätt till att öppet vara den man är, oavsett sexuell läggning eller könsidentitet. Vi är så glada över att återigen samlas för en dag fylld med glädje, rörelse och solidaritet, säger Janne Siponen, grundare av Run for Pride.

– För varje såld biljett skänker vi oavkortat 100 kronor till RFSL, Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas, transpersoners och queeras rättigheter och till deras insamlingsstiftelse. Vi stödjer deras viktiga arbete för att främja HBTQI-rättigheter och inkludering både i Sverige och i världen, berättar Janne Siponen.

Pets Run med våra fyrbenta vänner
Även i årets Run for Pride kommer en speciell gren kallad Pets Run finnas. Fyrbenta vänner är välkomna att delta tillsammans med sina ägare. I de senaste loppen har ca 30 ekipage med hund och ägare deltagit. Bland årets deltagare i Pets Run finns ingen mindre än ponnyn Cindy och hennes ägare Åsa Lund, som tidigare varit ultralöpare. Detta är ett unikt inslag som visar på vilket evenemang det finns att delta och stödja HBTQI-gemenskapen.

– Jag och Cindy springer ihop 2-3 gånger i veckan, tränar agility, körning med sulky och hoppning. Det ska bli så roligt för oss att vara med i Run for Pride där fokus ligger på inkludering och att ha roligt, berättar Åsa Lund.

Om Run for Pride
Run for Pride är ett årligt löplopp som äger rum på Djurgården i Stockholm med syftet att fira mångfald och stödja HBTQI-gemenskapen. Genom motion och solidaritet skapar evenemanget en plattform för deltagare att visa sitt stöd för mångfald och inkludering. En del av intäkterna från loppet går till Insamlingsstiftelsen RFSL. Loppet har hittills samlat in omkring 250 000 kr.

För mer information och anmälan till loppet, besök www.runforpride.se

Run for Pride är inte bara ett lopp, det är en manifestation av vår övertygelse om att alla har rätt till att öppet vara den man är, oavsett sexuell läggning eller könsidentitet. Vi är så glada över att återigen samlas för en dag fylld med glädje, rörelse och solidaritet.
Janne Siponen, grundare av Run for Pride