Vivid Prosecco DOCG - Ny Prosecco av allra högsta klass lanseras på Systembolaget

Den svenska vinagenturen Prosecco Sweden lanserar för första gången sin Vivid Prosecco Superiore Valdobbiadene DOCG Millesimato. En unik Prosecco av högsta klass i den italienska vinhierarkin. Vivid Prosecco DOCG finns att beställa på Systembolaget från den 21 december lagom till jul- och nyårshelgerna.

– Vivid Prosecco DOCG är en så pass bra Prosecco att den kan mäta sig med dagens Champagne. Den lanseras med ett begränsat antal flaskor och vill du säkra din flaska till nyårsafton behöver du lägga din beställning hos Systembolaget i tid. Nästa batch av Vivid kommer att finnas tillgänglig i slutet av Januari 2023, säger Christian Lienau Svensson på Prosecco Sweden.

Vivid Prosecco DOCG har en karaktär med runda toner av päron i både smak och doft, vilket gör att den blir frisk och fruktig i sin framtoning. Karaktären av Vivids bubblor, dess ljusskimmer och friska arom gör att den tilltalar många. Balansen är noga avvägd mellan det torra och söta vilket ger en stark känsla av Prosecco.

Vivid Prosecco DOCG - av högsta klass i den italienska vinhierarkin
Vivid Prosecco DOCG är producerad av Alessandro Bortolin som har sin vingård i Valdobbiadene i hjärtat av distriktet Prosecco. Alessandro Bortolin är en mindre producent som har sin vingård och mark i kraftiga slutningar vilket gör att skörden utförs för hand på traditionellt vis som förts vidare i generationer.

– Vivid Prosecco DOCG har en alkoholhalt på 11%, vilket ligger i rätt nivå för att få fram de smaker som en Prosecco DOCG kan ge. Vivid Prosecco DOCG har genomgått dubbel fermentering innan den buteljeras vilket gör att du får en smakupplevelse som blir till något extra, säger Christian Lienau Svensson på Prosecco Sweden.

Serveringstips

Vivid Prosecco DOCG serveras väl kyld vid cirka 8°C i vanligt vinglas eller i glas för mousserande vin. Vivid passar bra till skaldjur, charkuterier, stark ost med smaksättning av chili eller tryffel samt till picklade grönsaker.

Prosecco Sweden
Christian Lienau Svensson och Roni Ewerlöf båda från Trelleborg är grundare till Prosecco Sweden och har skapat Vivid Prosecco DOCG. De har valt namnet Vivid (Livlig) eftersom utseendet i glaset och namnet på området som italienarna vill framhäva för den riktiga Proseccon så ville de i namnet också ha en koppling till bokstaven V. I Prosecco Swedens portfolio finns ett brett sortiment av Prosecco från två olika producenter som båda är belägna i Valdobbiadene, Italien. Vivid finns också som alkoholfritt alternativ med namnet Vibrant (Italian Sparkling S.W.P.S) och lanserades i Sverige den 1 oktober 2022.

Andra röster om Vivid Prosecco DOCG
“Vivid Prosecco DOCG är ett riktigt bra mousserande vin. En härligt fräsch och balanserad, inte för syrlig och inte för sött Prosecco. Riktigt gott!”
Erik Winterquist, Director of Sales, Quality Hotel View/The Mill, Malmö.

Land & region: Italien, Valdobbiadene
Druva: Glera
Förpackning: Glasflaska 750 ml
Alkoholhalt: 11%
Sockerhalt: 0.2 g gram per 100 ml
Systembolagets artikelnummer: 59592

Presskontakt & varuprover

Den svenska vinagenturen Prosecco Sweden lanserar för första gången sin Vivid Prosecco Superiore Valdobbidene Extra Dry, 2021. En unik Prosecco av högsta klass i den italienska vinhierarkin. Vivid Prosecco finns att beställa på Systembolaget från den 21 december.

Vivid är en så pass bra Prosecco att den kan mäta sig med dagens Champagne. Den lanseras med ett begränsat antal flaskor och vill du säkra din flaska till nyårsafton behöver du lägga din beställning hos Systembolaget i tid. Nästa batch av Vivid kommer att finnas tillgänglig i slutet av Januari 2023.
Christian Lienau Svensson på Prosecco Sweden