Sifoundersökning fångar ny semestertrend

Report this content

Sifoundersökning fångar ny semestertrend: Svensken vill ha äventyr och frihet på semestern - inte trygghet och ansvar På semestern vill svensken förverkliga sig själv och sina drömmar. Vi föredrar aktiviteter och upplevelser framför vila och hyr gärna det som behövs för att nå våra drömmar. Det visar en Sifo-undersökning, som genomförts på uppdrag av yellowrent.com. Företaget tar den nya trenden på allvar och lanserar inom kort en internationell marknadsplats för bland annat uthyrning av semesterbostäder i fyra europeiska länder. En nyligen genomförd Sifo-undersökning om våra semestervanor visar att äventyr och nya upplevelser står i centrum när svensken planerar sin semester. På frågan om det är aktivitet eller vila man vill ha på semestern, svarar hälften av de intervjuade att de föredrar nya upplevelser och upptäckter. Bara var tredje, 32 procent, tycker att vila är viktigast. Samtidigt som vi allt ivrigare söker nya upplevelser och äventyr på semestern, blir vi också mer positiva till att hyra de föremål vi behöver. Dagens svensk vill inte låta sig begränsas av ett onödigt ägaransvar i strävan efter upplevelser. Även det visar Sifo-undersökningen. Nästan tre av fyra svenskar, 71 procent, vill hellre hyra bostad under semestern än äga den. Bara 19 procent föredrar att äga sin semesterbostad och 10 procent är osäkra eller tycker att det beror på situationen. - Idag blir det allt viktigare för fler människor att göra egna val. Vi vill vara oberoende och har behov av en flexibel livsstil med ständigt nya upplevelser. Det är inte uteslutet att det finns ett samband mellan önskan efter flexibilitet och nya upplevelser och det stora intresset att hyra sin semesterbostad som studien pekar på. Allt fler resenärer samlar på upplevelser i stället för på materiella föremål och prylar, säger filosofie doktor Erika Andersson Cederholm som forskar om turism vid Lunds Universitet. Företaget yellowrent.com har tagit fasta på den moderna människans strävan efter en flexibel och upplevelserik tillvaro samt hennes önskan att undvika det ägaransvar som begränsar friheten. Under våren lanserar företaget en internationell uthyrningsplats på Internet, som underlättar för semestersugna européer att forma sin semester efter personliga önskemål. - Sifo-undersöknigen bekräftar vad jag anat. När vi semestrar vill vi inte bara ha vila och tak över huvudet utan vi vill fylla tiden med upplevelser och aktiviteter. Jag är övertygad om att det yellowrent.com erbjuder väl motsvarar förväntningarna hos de som vill ha ett fritt och flexibelt liv med fokus på nya erfarenheter och upplevelser, säger Björn W Ericsson, VD på yellowrent.com. yellowrent.com kommer i ett första steg att erbjuda uthyrning av cirka 5 000 semesterbostäder i fyra europeiska länder, Sverige, Italien, Frankrike och England samt möjlighet att hyra bil och boka flygresan till semestermålet. För ytterligare information vänligen kontakta gärna: Björn W Ericsson, VD yellowrent.com tel. 08-555 118 00, 0707-12 48 78 Victor Dahlborg, marknadschef yellowrent.com tel. 08-555 118 00, 0709-25 35 95 Erika Andersson Cederholm, Lunds Universitet tel. 046-222 34 61 Besök gärna: www.yellowrent.com yellowrent.com är en marknadsplats för uthyrning av varor och tjänster på Internet. Visionen är att hyra ut allt från semesterbostäder till hela livsstilar. Yellowrent.com har som mission att hjälpa företag och privatpersoner att uppnå en mer flexibel och bekväm tillvaro. yellowrent.com har för närvarande cirka 40 anställda i Sverige, England, Tyskland, Spanien, Frankrike och Italien, med huvudkontor i Stockholm. yellowrent.com ägs bland annat av företagets svenska grundare och riskkapitalbolaget Speed Ventures. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/08/20000508BIT00880/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/08/20000508BIT00880/bit0002.pdf