Delårsrapport januari – mars 2015

• Yields intressebolag Isofol Medical med läkemedelskandidaten Modufolin® fortsätter utvecklas positivt och visar stark utveckling.
  • Kliniska försök med Modufolin® vid behandling av kolorektal cancer har inletts vid Sahlgrenska Östra Sjuhuset i Göteborg och vid behandling av osteosarcom vid kliniker i Sverige och utomlands.
  • Isofol Medical har tecknat avtal med The Sage Group att företräda bolaget i kontakter och förhandlingar om ett globalt licens- och partneravtal med ett eller flera större läkemedelsföretag.
  • Resultatet för perioden uppgick till -110 Tkr (-154).
  • Efter perioden:

Isofol förutspår att Modufolin® kommer att ge högre tillförlitlighet och därför kraftfullare rescue effekt vid behandling med HDMTX än leucovorin eller levoleucovorin.

Yield Life Sciences affärsidé

Yield Life Science är ett listat investeringsbolag som utvecklar företag inom läkemedel och medicinteknik med potential för kraftig värdetillväxt.

RESULTAT OCH FINANSIELLA UPPGIFTER

Resultatet för perioden uppgår före skatt till -110 Tkr (-154).

UTVECKLING I PORTFÖLJBOLAGEN

Isofol Medical

Isofol Medical bygger på över 30 års medicinsk forskning vilket har resulterat i den unika folatbaserade läkemedelskandidaten Modufolin®. Isofol Medical kommer, tillsammans med den strategiska schweiziska forskningspartnern Merck & Cie AG, utveckla och licensiera Modufolin®till större läkemedelsföretag. Modufolin®förväntas förbättra effekten och minska biverkningarna av antimetaboliter, en viktig grupp modern cytostatika som används vid cancerbehandling. Parallellt med sin läkemedelsutveckling utvecklar Isofol Medical också ett diagnostiskt verktyg för att individualisera och optimera folatbaserad cancerbehandling. Den internationella marknaden för preparat inom cancerbehandling är värd flera miljarder dollar. Yield äger idag cirka 20 % av Isofol Medical.

Under perioden har bland annat följande skett:

• Isofol Medical har meddelat att den första patienten som behandlats med Modufolin® som rescue terapi, efter behandling med två cykler av HDMTX, framgångsrikt uppfyllt målen med studien. Patienten deltar i en fas I/II open label, multicenter studie där varje patient utvärderas under två behandlings-cykler med HDMTX och Modufolin®. Studien är en säkerhets/effekt studie på 3 – 6 patienter avsedd att identifiera den dos av Modufolin® som bäst motverkar toxiciteten hos HDMTX.

Studien är den första i vilken HDMTX rescue terapi med Modufolin® testas. Isofol förutspår att Modufolin® kommer att ge högre tillförlitlighet och därför kraftfullare rescue effekt vid behandling med HDMTX än leucovorin eller levoleucovorin, en hypotes som har starkt vetenskapligt stöd. Tidigare kliniska försök har inte visat några Modufolin® relaterade bieffekter vid dosnivåer mellan 10 – 500 mg/m2 efter mer än 240 administrerade doser.

– Det är mycket glädjande att den första patienten genomgått behandling med Modufolin® i denna studie och att målen med studien uppnåtts. Studien utgör en viktig del av vår utvecklingsstrategi för Modufolin®, planerad att identifiera den säkraste och mest effektiva doseringen av Modufolin® vid användning som rescue terapi i kombination med högdos metotrexat behandling på patienter med osteosarkom” säger Anders Rabbe, VD för Isofol Medical.

• Efter drygt sex års utvecklingsarbete och 100 MSEK i tillskott av kapital har Isofol Medical tecknat avtal med The Sage Group, baserade i UK, USA och Asien, att företräda bolaget i kontakter och förhandlingar om ett globalt licens- och partneravtal med ett eller flera större läkemedels­företag. Målet är att nå en uppgörelse inom 2015 eller senast våren 2016. Ett partneravtal inom läkemedels­industrin innebär vanligtvis att finansieringen hos ett mindre utvecklings­företag tas över av ett större läkemedelsbolag som betalar en down payment för rättigheterna, milestones för uppnådda resultat och därefter licensavgifter. Isofol Medical’s målsättning är att Modufolin skall ersätta leucovorin vid behandling av cancertumörer. Leucovorin är en av världens mest använda läkemedelssubstanser, och den potentiella marknaden uppskattas till flera miljarder dollar.

• Isofol Medical har meddelat resultatet av en publicerad studie vilken visar att Modufolin®genererar signifikant högre koncentration av methylen­tetrahydrofolat än Isovorin®(levoleucovorin), ett av de vanligast före­kommande läkemedlen inom kemoterapi mot cancer. Resultatet stöder Isofols uppfattning att Modufolin®kan förbättra verkan av kemoterapi vid behandling av koloncancer.

• Yield äger idag cirka 20 % av Isofol Medical och är tillsammans med bolagets grundare, Bengt Gustavsson (via Biofol AB), huvudägare i bolaget.

Yield finansierar sina portföljbolag med egna medel och ett omfattande nätverk av direktinvesterare. Yield deltar aktivt i utvecklingen av portföljbolagen både på lednings- och styrelsenivå. Sedan 2008 har Isofol tillförts cirka 100 Mkr med mål att föra bolaget till exit via en försäljning. Därutöver har Yield aktivt deltagit i arbetet att bygga upp en styrelse och ledningsorganisation med kompetens och erfarenhet både inom medicinsk forskning och utveckling och affärsmässiga strukturaffärer. Yield representeras i Isofols styrelse av sin ordförande Tommy Marklund och styrelseledamoten Lars Lind som också är medlem i Isofols Exekutivkommitté.

Framtida inriktning

Yields framtid kommer till fullo att fokuseras på utvecklingen i Isofol Medical. Potentialen för kraftig värdeökning bedöms som god.

Yields aktieinnehav per sista december 2014

Onoterade aktier

Isofol Medical AB

Ägarandel ca 20 % av aktierna i bolaget.

ÖVRIG INFORMATION

Likviditet
Hösten 2015 beräknas Yield ha ett mindre kapitalbehov vilket styrelsen avser att tillföra via någon form av lån/avyttring/emission.

Kommentarer till räkenskaperna
Eget kapital per aktie uppgick till 0,96 kr (0,98). Resultatet per aktie uppgick till
-0,01 kr (-0,01).
Likvida medel uppgick vid periodens ingång till 336 Tkr och vid periodens slut till 199 Tkr. Soliditeten uppgick till 99,78 procent (99,75).

Aktien
Antalet registrerade aktier i Yield Life Science uppgick per 2015-03-31 till 268 035 stycken av serie A och 12 176 300 stycken av serie B. Det totala antalet aktier uppgick till 12 444 335. Totalt antal röster uppgick till 14 856 650 stycken. Aktiens kvotvärde är 0,6 kr.

Yield Life Science har cirka 2 300 Euroclear-registrerade aktieägare. Bolagets B-aktie handlas sedan den 3 november 2008 på AktieTorget. Kortnamn för Yield Life Science på aktielistan är Yild B.

Aktiekursen och orderdjupet kan följas på www.aktietorget.se

Redovisningsmetoder
Bolaget har vid upprättandet av denna rapport tillämpat Årsredovisningslagen och Redovisningsrådets rekommendationer.

Kommande rapporttillfällen

• Delårsrapport för april - juni 2015 lämnas fredagen den 21 augusti 2015.
  • Delårsrapport för juli - september 2015 lämnas fredagen den 20 november 2015.

GRANSKNINGSRAPPORT

Denna bokslutskommuniké har ej varit föremål för revisorns granskning.

Taggar: