Alliansen inleder byggandet av Karleby idrottspark

YIT Abp Investerarnyhet 25.1.2024 kl. 9.00

Alliansen inleder byggandet av Karleby idrottspark

YIT har som en part av alliansen tecknat avtal om genomförandefasen av Karleby idrottspark enligt alliansmodellen. Inom alliansen ansvarar YIT för byggnadsarbetena, UKI Arkkitehdit Oy och arkitektbyrån Jääskeläinen Oy för huvudplaneringen och den arkitektoniska planeringen, Ramboll Finland Oy för konstruktionsprojekteringen och Granlund Oy för byggnadstekniken. Alliansens uppdragsgivare är Karleby Idrottspark Ab. Vi informerade om projektets utvecklingsfas på våren 2022.

Under utvecklingsfasen har innehållet i genomförandet av alliansprojektet planerats på en mer detaljerad nivå, och den uppskattade totala kostnaden för den första fasen av genomförandet fastställdes till ca 56 miljoner euro, varav den andel som ska redovisas till YIT är ca 47 miljoner euro. Avtalet bokförs i orderstocken för årets första kvartal.

Byggnadsarbetena inleds i februari 2024 och avsikten är att Karleby idrottspark ska bli klar våren 2026. I den första fasen som nu inleds ingår en multiarena som används för inomhusgrenar och evenemang samt i anslutning till den en fotbollsstadion som uppfyller UEFA-kategori 2.

Projektet omfattar också två andra faser av vilka utvecklingsfasen i den andra fasen, som omfattar byggandet av två träningsisplaner, inleddes i slutet av september. Den sista fasen, dvs. den tredje, omfattar renoveringen av den gamla ishallen och dess utvecklingsfasen inleddes i november.

Den hybridarena som byggs i Idrottsparken i omedelbar närhet av Karleby centrum omfattar en multiarena och en fotbollsarena. Den helhet som byggs ger hela regionen fina och moderna ramar för idrott och fritid året runt. Multiarenan lämpar sig utöver för idrott också för olika evenemang, till exempel mässor, konferenser och konserter.

Ytterligare information:
YIT:s koncernkommunikation, tfn 044 743 7536, press@yit.fi

Distribution: NASDAQ Helsingfors, de centrala medierna, www.yitgroup.com/fi

YIT är det största byggföretaget i Finland och en betydande projektutvecklare i Nordeuropa. Vi utvecklar och bygger hållbara livsmiljöer: funktionella hem för boende, offentliga och kommersiella byggnader för framtidens behov och infrastruktur för smidig rörlighet. Vi sysselsätter cirka 5 000 proffs i åtta länder: Finland, Sverige, Estland, Lettland, Litauen, Tjeckien, Slovakien och Polen. År 2022 var vår omsättning 2,4 miljarder euro. YIT Abp:s aktie noteras på Nasdaq i Helsingfors. Läs mer: www.yitgroup.com/fi