• YIT Oyj/

NOTERINGEN ÅR 2006 AV DE YIT-AKTIER SOM TECKNAS MED STÖD AV C, D- OCH E-OPTIONSRÄTTERNA

BÖRSANMÄLAN   2005-11-09    kl. 10.05

Aktieteckningen med stöd av de år 2002 av YIT Corporation Abp utfärdade C- och D-optionsrätterna samt de år 2004 utfärdade E- optionsrätterna får år 2006 ske under perioden april - november.

Höjningarna av aktiekapitalet med anledning av aktieteckningarna sker år 2006 enligt planerna med följande tidtabell:

Aktierna berättigar till utdelning från teckningsdagen. De övriga rättigheterna träder i kraft när höjningen av aktiekapitalet registrerats i handelsregistret.

Aktieteckningen tas emot på alla bankkontor med förmögenhetsförvaltning inom Nordea Bank Finland Abp.

YIT Corporations bolagsstämma på våren 2002 förordnade om vederlagsfri utdelning av sammanlagt högst 450 000 C-optioner och sammanlagt högst 950 000 D-optioner. Bolagsstämman på våren 2004 förordnade om vederlagsfri utdelning av sammanlagt högst 180 000 E- optioner och sammanlagt högst 420 000 F-optioner.

Teckningstiden infaller varje år i april-november. Teckningen med stöd av C-optionerna inleddes den 1 april 2004 och med D- optionerna den 1 april 2005. Med E-optionerna inleds teckningstiden den 1 april 2006 och med F-optionerna den 1 april 2007. För C- och D-optionerna utgår teckningstiden den 30 november 2006 och för E- och F-optionerna den 30 november 2007. Varje C- och D-optionsrätt ger sin innehavare rätt att teckna två aktier och varje E- och F-optionsrätt en aktie i YIT Corporation Abp (YTY1V) med det nominella värdet en euro per aktie.

Teckningspriset för en aktie som tecknas med stöd av C-optionerna är 6,545 euro och för en aktie som tecknas med stöd av D- optionerna är teckningspriset 5,845 euro. Teckningspriset för en aktie som tecknas med stöd av E- och F-optionerna kommer att fastställas innan teckningsperioderna inleds.

YIT CORPORATION ABP

Veikko Myllyperkiö Informationschef

För närmare uppgifter kontakta: Finansdirektör Jaakko Mäkynen, YIT Corporation Abp, tfn +358 20 433 2307, jaakko.makynen@yit.fi Administrativ chef Marja Salo, YIT Corporation Abp, tfn +358 20 433 2470, marja.salo@yit.fi

Distribution: Helsingfors Fondbörs, centrala media, www.yit.fi