Stefan Olsson, ny regionchef Norr för YIT Sverige AB

Report this content

Stefan Olsson är ny regionchef för YIT Sverige, region norr. Han satsar på att stärka företagets position inom anläggningsarbeten i en region som har en kraftig efterfrågan kring stora komplexa industriprojekt som datahallar, batterifabriker och vindkraftverk. Men det finns samtidigt en utmaning i form av brist på arbetskraft i regionen.

Stefan Olsson kommer närmast från en roll som produktionschef på NCC och tar nu över YIT, region norr. Med regionkontor i Luleå och kontor även i Sundsvall och Gällivare tar han över i en region med stark tillväxt.

— Vi ser att vi kan växa i norra Sverige, framför allt tack vare satsningarna inom den vätgasrelaterade industrin. Vi  kan även öka vår andel inom stora industriprojekt, såväl som inom de omfattande infrastruktursatsningar som görs i regionen. Där ser jag att vi på YIT, med vår erfarenhet av att driva stora och komplexa projekt, har mycket att tillföra marknaden, säger Stefan Olsson.

— Jag är glad över att få välkomna Stefan Olsson till oss på YIT. Vi har stora möjligheter att kunna utveckla vår verksamhet i regionen och där är Stefan med sin erfarenhet och expertis rätt person att leda det arbetet, säger Mika Leppänen vd, YIT Sverige.

En utmaning för att kunna växa är bristen på kompetens i regionen. Där är nyckeln att attrahera ny, men också behålla befintlig personal.

— Jag tror att det bästa sättet för oss att växa är att skapa en bra mix av att attrahera erfaren personal och att utveckla våra unga talanger. Vi behöver utmana våra medarbetare samtidigt som vi utbildar och stöttar dem. Det gör vi exempelvis genom att ge vår erfarna personal möjlighet att hela tiden utvecklas, säger Stefan Olsson.

För mer information kontakta:

Lena Johansson
Marknads- och kommunikationschef
lena.johansson@yit.se

YIT är Finlands största och ett av Nordeuropas mest betydande utvecklings- och byggföretag. I 110 år har vi skapat bättre livsmiljöer för våra kunder: funktionella hem för ett hållbart boende, framtidssäkra offentliga och kommersiella byggnader samt infrastruktur för smidigare flöden av människor, företag och samhällen. Vi sysselsätter 5 500 personer i nio länder: Finland, Sverige, Norge, Estland, Lettland, Litauen, Tjeckien, Slovakien och Polen. Vår omsättning 2021 var 2,7 miljarder euro. YIT Corporation aktie är noterad på Nasdaq Helsinki Oy.