YIT HAR PRECISERAT SINA STRATEGISKA MÅLNIVÅER

BÖRSMEDDELANDE   2005-09-21 kl. 15.00

YIT HAR PRECISERAT SINA STRATEGISKA MÅLNIVÅER

YIT Corporation Abp:s styrelse har preciserat koncernens ekonomiska målsättningar. De nya ekonomiska målnivåerna är i enlighet med de strategiska prioriteringarna för affärsverksamheten. Omsättningens målnivå förstärktes till 10 procent årligen i genomsnitt, mot 5-10 procent tidigare. Målet för avkastningen på sysselsatt kapital höjdes från 20 till 22 procent. Målet för dividendutdelningen höjdes från tidigare 30-50 procent till 40-60 procent. Soliditetsmålet hålls på samma nivå som hittills, 35 procent.

YIT fortsätter med sin strategi som syftar till lönsam tillväxt.
För att förbättra lönsamheten och öka kassaflödet skall koncernen öka andelen av tjänster som står slutanvändarna närmast samt långsiktiga servicekontrakt.

Omsättningsökningen skall enligt strategin uppnås genom komplettering av fastighetstekniska tjänster i de nordiska och de baltiska länderna, genom ökning av bostadsbyggandet i Ryssland och Baltikum samt genom utvidgning av Industri- och nätverkstjänsters utbud i alla de länder där YIT verkar och med hjälp av utlokalisering av industri och nätverkoperatörerna.
Tillväxtmöjligheter ses också i direkt till konsumenterna riktade tjänster med hög förädlingsgrad, samt på de olika delområdena av samhällets tekniska infrastruktur.

Den höjda målsättningen för avkastningen på sysselsatt kapital reflekterar att tillväxten inriktas på sådana affärsområden som ger högre rörelsevinstnivå, och som är områden som är arbetskrafts intensiva och inte kräver stora kapitalinvesteringar. Dessutom kommer kapitalet att användas effektivt i den bostadsproduktion av gryndermodell som binder kapital.

Soliditetsmålet på 35 procent motsvarar YIT:s optimala kapitalstruktur och risknivå.

Det goda kassaflödet som strategins prioriteringar ger upphov till möjliggör höjningen av dividendutdelningen. Bolagets mål är att fortsätta den aktiva utdelningspolitiken och erbjuda aktieägarna ett stadigt avkastningsflöde.

Strategin presenteras i Vilnius på Capital Markets Day

Hannu Leinonen, YIT:s koncernchef från början av år 2006, kommer att presentera koncernens strategi i Vilnius, Litauen, på Capital Markets Day den 5 - 6 oktober 2005. En inspelad webcasting av hans presentation samt Capital Markets Days presentationerna kommer att finnas tillgängliga på YIT:s webbplats www.yit.fi från och med den 5 oktober.

YIT CORPORATION ABP

Veikko Myllyperkiö Informationschef

Närmare upplysningar: Hannu Leinonen, koncernchef från början av år 2006, tfn 020 433 3301, hannu.leinonen@yit.fi Sakari Toikkanen, vice verkställande direktör från början av år 2006, tfn 020 433 2336, sakari.toikkanen@yit.fi

Esko Mäkelä, vice verkställande direktör, tfn 020 433 2258, esko.makela@yit.fi Veikko Myllyperkiö, informationschef, tfn 020 433 2297, veikko.myllyperkio@yit.fi Petra Thorén, chef för investerarrelationerna, tfn 020 433 2635, petra.thoren@yit.fi