YIT OCH KESKO FORTSÄTTER SAMARBETET INOM FASTIGHETSTJÄNSTER

PRESSMEDDELANDE 2005-06-30 kl. 16.00

YIT OCH KESKO FORTSÄTTER SAMARBETET INOM FASTIGHETSTJÄNSTER

YIT Kiinteistötekniikka Oy, Kesko Abp och Keskos branschbolag har ingått ett samarbets- och serviceavtal enligt en modell för kostnadsansvar. Avtalet omfattar skötseln och underhållet av Keskos fastigheter på cirka 400 platser runtom i Finland.

På basis av det undertecknade avtalet producerar och styr YIT ett avtalat serviceinnehåll för Kesko. Tjänsterna omfattar fastighetsdrift, teknisk service, underhåll, energikontroll och ledning av fastighetstjänster. Avtalet omfattar produktion av tjänster på cirka 1,5 miljoner kvadratmeter fastigheter. Avtalet är värt nästan 70 milj. euro. Samarbetet som inleddes år 2001 fortgår med stöd av det nu undertecknade avtalet till utgången av år 2008.

De centrala målen för samarbetet är ett effektiverat av fastighetsunderhåll, användartillfredsställelse och kostnadseffektivitet. Man vill att förutsättningarna för Keskos kärnaffärsverksamhet skall vara så smidiga, riskfria och fungerande som möjligt beträffande fastighetsunderhållet. Avtalet stödjer båda parternas syn på samarbetets betydelse i utvecklingen av affärsverksamheten.

"Av YIT förutsätts en mycket god yrkesskicklighet på alla samarbetsnivåer och att vi förbinder oss att förverkliga målen i avtalet. Vi kan alltså vara mycket nöjda med det förtroende vi har fått och med att samarbetet fortsätter", konstaterar vice verkställande direktör Matti Malmberg på YIT Kiinteistötekniikka Oy.

"Av vår partner förväntar vi oss kostnadseffektiv toppkompetens inom den egna branschen. I det nya avtalet lägger vi vikt vid ett ännu öppnare samarbete än förr, ett förutseende grepp och en ständig utveckling av verksamhetsmodellen. Speciell uppmärksamhet har fästs vid mätningen och rapporteringen av verksamheten som avtalet innefattar, vilket möjliggör en effektiv styrning av verksamheten", säger fastighetschef Ari Mäkinen på Kesko.

YIT-YHTYMÄ OYJ

Jaakko Mäkynen finansdirektör

För mer information kontakta: YIT Kiinteistötekniikka Oy, VVD Matti Malmberg, tfn +358 50 390 0330, matti.malmberg@yit.fi

Kesko Abp/Fastighetstjänster, Fastighetschef Ari Mäkinen, tfn +358 50 502 0528, ari.a.makinen@kesko.fi