• Yobber/

Jobba med tigrar i sommar - Parken Zoo ska rekrytera 200 ungdomar med videointervjuer

Report this content

Parken Zoo i Eskilstuna letar nya djurvårdare till det asiatiska lejonet Aslan, den röda pandan Pralin och Sumatratigern Wayan – några av alla de djur som finns i den populära nöjesparken. Till sin hjälp har de inför årets säsong tagit hjälp av den snabbväxande digitala rekryteringstjänsten Yobber.

(Bildkälla: Parken Zoo)

200 djurälskande ungdomar kan söka fram till den 17 februari. Rekryteringsinitiativet tillsammans med Yobber är ett nytt steg i Parken Zoos satsning på att hitta rätt personal inför sommarsäsongen som börjar i maj och sträcker sig till slutet av september.

Varje år tar Parken Zoo emot en kvarts miljon gäster, något som ställer höga krav på det personliga bemötandet hos de anställda, både för djur och människor. Och även om exempelvis en djurvårdare uppfyller de formella kraven, så är personlighet och serviceblick mycket viktigt.

-Vi får otroligt många ansökningar varje år och med video ser vi ganska snabbt om de har rätt personlighet för jobbet. Videon kompletterar erfarenheterna i ett CV och i ett personligt brev - men det bästa av allt är att det känns som att vi träffar alla, säger Camilla Delac, marknadschef på Parken Zoo.

Ny videotrend
Videotrenden är påtaglig – många unga videochattar med Snapchat, och Facebooks och Instagrams flöden fylls med video. Marknaden har växt snabbt i USA, där många företag rekryterar via video, inte minst då rekryteringsprocessen är fem gånger mer träffsäker än en traditionell rekryteringsprocess.

- Strukturerade videorekryteringsprocesser halverar rekryteringsperioden och lyfter fram personligheten, vilket är av stort värde då många duktiga människor faller bort i ett platt CV och arbetsgivare får kompetenta anställda med rätt attityd och servicekänsla, säger Peter Röseberg, VD på Yobber.

Så funkar det:
Yobbers digitala videorekryteringstjänst låter arbetsgivaren ställa konkreta frågor direkt till de sökande. Den initiala kontakten sker via video, något som är speciellt viktigt som ett första steg i rekryteringsprocessen i alla branscher där en stor del av personalens jobb är det personliga mötet.

För att söka tjänsten hos Parken Zoo svarar de ansökandena på fem frågor i en kort videointervju som ger dem möjligheten att presentera sig själva och redan i ansökan besvara viktiga intervjufrågor. För att söka till Parken Zoo bör man ha goda kunskaper i svenska och engelska. Parken söker personer från 16 år men flera av tjänsterna har 18-årskrav och några av tjänsterna, som de som djurvårdare, kräver flera års arbetslivserfarenhet och dokumenterad utbildning. Läs mer om Parken Zoos tjänster här

För mer information, vänligen kontakta:

Peter Röseberg, vd Yobber,
E-post: peter.roseberg@yobber.se
Mobil: +46 (0)70-183 22 05

Om Yobber
Yobber är en snabbväxande, svenskgrundad rekryteringstjänst som leder utvecklingen inom videorekrytering. Yobber är experter på service- och försäljningsintensiva branscher där personlighet är viktigare än formella krav. Med Yobber kan arbetsgivare, oavsett erfarenhet eller rutiner för rekrytering, hitta rätt person att anställa på ett smartare och snabbare sätt. 6 av 10 företag inom handeln, samt hotell- och restaurangbranschen, anser att serviceinriktad är den svåraste egenskapen att finna och även den viktigaste egenskapen vid en rekrytering. Yobbers strukturerade videointervjuer halverar rekryteringstiden och ger motiverade anställda med rätt attityd och servicekänsla. Yobbers rekryteringsprocess är fem (5) gånger mer träffsäker, än en traditionell rekryteringsprocess. Bland kunderna märks ICA Maxi, ICA Kvantum, ICA Supermarket, Vigårda, ParkenZoo, Nordic Retail Group och BTS. Läs mer på www.yobber.se

Taggar: