Yobber lanserar videoinspelningsapp för jobbsökare

Report this content

Örebro, 27 oktober 2016 – Med Yobbers nya app Yobber Recorder kan arbetssökande nu spela in videosvar och söka jobb direkt i mobilen. Appen finns tillgänglig för både iOS och Android.

Yobber är en digital videorekryteringstjänst, i vilken rekryteringsprocessen börjar med det personliga mötet via video, där arbetsgivaren kan ställa konkreta frågor till de sökanden. Att videointervjun sker först i rekryteringsprocessen är speciellt viktigt i alla branscher där personal möter kunder i ett fysiskt möte och därmed personifierar varumärket.

Med den nya appen Yobber Recorder kan arbetssökande söka jobb helt mobilt, vilket anpassar processen än bättre till de sökandens mobila liv. Nästan 80% av arbetssökarna skulle vilja genomföra sina ansökningar helt mobilt, samtidigt är bara en tredjedel av arbetsgivarna rustade för att ta emot mobila ansökningar, enligt en undersökningar av Careerbuilder och Indeed.

Vårt fokus är att våra kunder ska hitta rätt personal snabbare och enklare, vilket såklart också betyder att förenkla ansökningsprocessen så mycket som möjligt. För den unga generationen, som många av våra kunder inom handel och restaurangbranschen letar efter, är det helt naturligt att använda mobilen för att söka jobb med video, istället för att skriva långa pappersansökningar, säger Peter Röseberg, vd på Yobber.

Appen fungerar som en smart videoinspelare som hjälper de sökanden att spela in bra videosvar. Till exempel varnar den om kameran skakar för mycket, räknar ner tiden för svaret och tillåter användaren att spela in ett nytt svar i fall denne inte är nöjd.

Så fungerar Yobber:

• I platsannonsen ställer arbetsgivaren intervjufrågor som de sökande besvarar med korta videosvar
  • För att säkerställa grundkrav kan arbetsgivaren även ställa ja/nej-frågor
  • Ansökningarna kan kompletteras med de sökandes cv - i det första steget eller efter ett initialt urval
  • Videointervjuerna gör att personliga brev kan uteslutas helt, eftersom kandidaterna får presentera sig själva i videon
  • Kompetensbaserade frågor ger insyn i kandidatens kunskaper
  • Arbetsgivarna hittar rätt personal snabbare, billigare och mer träffsäkert

För mer information, vänligen kontakta:

Peter Röseberg, vd Yobber

E-post: peter.roseberg@yobber.se

Mobil: +46 (0)70-183 22 05

Om Yobber

Yobber vänder på rekryteringsprocessen. Sociala medier och Big Data har lett till att CV och personliga brev inte håller längre, varken för arbetsgivare eller arbetssökande. Med Yobber kan arbetsgivare, oavsett erfarenhet eller rutiner för rekrytering, hitta rätt person på ett smartare, snabbare och billigare sätt. Bland kunderna märks ICA Maxi, ICA Kvantum, ICA Supermarket, Nordic Retail Group, BTS, RICOH IT-partner. Läs mer på www.yobber.se.

Taggar: