First Hotels sluter avtal med YouBed: Hotellkedjan satsar på sömn

Report this content

En av huvuduppgifterna för hotell är att erbjuda sina gäster en god natts sömn. Detta tar First Hotels på allvar och lanserar nu en egen rumskategori för kvalitetsmedvetna gäster.

Med ökad medvetenhet om komfortkvalitén ökar också kraven på sängar. Undersökningar visar att nästan hälften av gästerna anser att hotellsängar är antingen för hårda eller för mjuka. Många gäster anser att hotellsängar antingen är för mjuka eller för hårda. First Hotels lanserar nu en ny rumskategori, First Smart Bed, där sängens mjukhet kan ställas in efter gästernas personliga önskemål.

- Alla våra First Smart Bed rum kommer ha sängar från YouBed; tillverkaren av världens första fjädrande säng som kan anpassas efter personliga preferenser. En skön säng är en förutsättning för en god hotellupplevelse och med detta erbjudande visar vi återigen att gästens önskemål kommer först, säger Roar Ingdal, VD på First Hotels.

- First Hotels är mycket engagerade i att öka sömnkvalitén för gästerna. Vi är stolta över att vara en av huvudleverantörerna i denna satsning. First Hotels blir den första hotellkedjan som installerar våra sängar på nästan alla hotell, säger Mattias Sörensen VD på You Bed AB.

Den allmänna medvetenheten om sängar och sömnkvalitet har ökat de senaste åren. I takt med att skandinaver köper bättre sängar ökar också kraven på hotellsängarna.

- Fler och fler förstår att morgondagen egentligen börjar när du går till sängs kvällen innan. Det är genom en god natts sömn som du tar hand om dagens intryck och samtidigt får ny energi för nästa dag. Med tre så solida leverantörer som YouBed, Jensen och Wonderland, visar vi att vi tar gästernas sömn på allvar och gör det möjligt för dem att hitta sin ideala säng, säger Ingdal.

När du bokar First Smart Bed garanteras gästerna även ett bullerskyddat rum och en sen utcheckning. Dessutom får gästerna ett sömn-kit som med en ögonmask och öronproppar.

- När våra gäster väljer First Smart Bed, ska de uppleva att vi verkligen har ansträngt oss för att optimera säng- och sömnkvalité. Detta är direkt kopplat till gästernas slutliga hotellupplevelse och jag tror att fokus på detta kommer att öka ytterligare, säger Ingdal.

För ytterligare information kontakta:

Mattias Sörensen, CEO You Bed AB: +46 705 316497, mattias.sorensen@youbed.com

Roar Ingdal, verkställande direktör: +47 920 38 777, roar.ingdal@firsthotel.no

YouBed är världens första fjädrande säng som kan anpassas efter personliga önskemål, utan att kompromissa med sängens komfortegenskaper. Med hjälp av en handkontroll bestämmer gästen själv hur hård eller mjuk sängen ska vara. Gästen kan justera olika komfortzoner separat (axlar och höftparti) för att personanpassningen ska bli optimal. På handkontrollen kan gästen läsa av sängens hårdhetskombination. Varje gäst, oavsett längd eller kroppsform, får därmed en egen komfortprofil som kan återskapas vid nästa besök.

First Hotels bildades 1993 och är med sina 63 hotell en av Skandinaviens ledande hotellkedjor. I portföljen finns anrika hotell som First Hotel Reisen i Stockholm, First Hotel G i Göteborg, First Hotel Grims Grenka i Oslo och First Hotel Myfair i Köpenhamn. Dessutom har kedjan 32 hotell i Spanien genom sitt samarbete med Petit Palace.