Plattan som gör sjukhusvistelsen roligare och bekvämare

Report this content

Med ett enkelt pek blir dagens matsedel, larm, radio och TV mer lättillgängligt. Karolinska Universitetssjukhusets nya vårdavdelning på Huddinge, som invigs i morgon, blir först i Sverige med att installera surfplattor som gör tillvaron bekvämare för patienten under sjukhusvistelsen.

Med PatientPad kan patienten med ett pek på stora knappar få tillgång till radio, TV, internet, larm- och lampknappar, telefon, spel och filmer – direkt vid sängen. Dessutom kan den fyllas med information från sjukhuset om besökstider, eftervård och övrig service.

PatientPad, som är en kombination av en specialbyggd surfplatta och en särskild mjukvara, är baserad på operativsystemet Android 4.0, med tillgång till över 500 000 applikationer. Den är utvecklad för sjukhusmiljö och tål både vatten och desinfektionsmedel. Patientplattan kan också enkelt integreras med sjukhusets belysning och patientsignalsystem. Sjukhuset kan själva utforma innehållet och bestämma urvalet av funktioner och internetapplikationer.

– När vi bygger framtidens vårdavdelning vill vi samtidigt förbättra servicen och informationen till våra patienter, säger Åsa Stark, ansvarig för lokalplanering på avdelningen för lokal- och byggplanering på Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge. Patientplattan är ett försöksprojekt som vi installerar i våra nya enkelrum. Vid sidan av övriga funktioner kan vi ladda terminalen med allt som patienten behöver veta kring sin sjukhusvistelse och dessutom ge patienten snabba uppdateringar. Genom att informera via patientplattan räknar vi med att kunna minska sjukhusets pappershantering och trycksaksproduktion.

Patientplattan är enkel att använda och har en pekskärm med stora knappar på framsidan. En specialutvecklad mjukvara ger patienten en överskådlig vy till alla funktioner och sjukhuspersonalen ett praktiskt system att återställa plattan efter varje patient.

– PatientPad är utvecklad för att fungera i sjukhusmiljö, säger Anders Lennhagen, försäljningsansvarig på AMAB och initiativtagare till PatientPad. Den är mer robust än en vanlig surfplatta. Knapparna är mycket tydligare så att även personer med mindre datavana ska kunna hantera den. Patientplattan är också skyddad så att patienten inte kommer ut i öppen webbläsare.

PatienPad har utvärderats med gott resultat i tre månader på patienter i olika åldrar på St Görans och Danderyds Sjukhus i Stockholm.

– Min mamma som är 71 år har mycket liten datavana och hon kan använda den utan problem, tillägger Anders Lennhagen.

PatientPad är framtagen för AMAB, leverantör av trygghetslösningar till vårdsektorn, i samarbete med Yoyomotion, som utvecklar elektronikprodukter både för konsumenter och professionellt bruk.

För närmare information kontakta:
Anders Lennhagen, Försäljningsansvarig AMAB, mobil 070-247 51 44.
Åsa Stark, lokalplanerare, Karolinska Universitetssjukhus Huddinge, mobil 070-484 58 29.

AMAB är marknadens ledande leverantörer av patient- och kallelsesignalsystem, övervaknings- och trygghetssystem till vårdsektorn. Företaget grundades 1974 och huvudkontoret ligger i Karlstad med lokalförsäljningskontor i Stockholm och Västerås.

Yoyomotion AB är ett svenskt bolag som utvecklar, importerar och distribuerar innovativa produkter inom områdena mobilitet, kommunikation och elektronik. Bolaget är baserat i Stockholm med försäljning inom Europa. www.yoyomotion.com, info@yoyomotion.com