• YSS/

Idag invigs EuroSkills i Rotterdam - Missa inte svenskarnas kamp om de ärofyllda medaljerna.

Report this content

För första gången någonsin tävlar mer än 400 yrkesskickliga ungdomar i ett europeiskt yrkesmästerskap. Tävlingarna invigs i eftermiddag med 23 ungdomar från det svenska yrkeslandslaget på plats. Presskontakt och fotograf kommer att följa det svenska teamet från tävlingsstarten imorgon fram till söndagens final, se kontaktuppgifter nedan.

– EuroSkills är helt ny tävling och det ska bli spännande att se hur Sverige står sig bland övriga Europa. Totalt är 30 länder anmälda så konkurrensen är hård men det svenska laget är starkt och jag tror definitivt att vi har medaljchans i ett flertal yrken, säger Claes Frankhammar, kanslichef på Youth Skills Sweden.

I EuroSkills tävlar deltagarna i 49 yrken. Sverige är representerat i 14 yrken vilket gör oss till femte största nation i antal tävlande. Störst är värdlandet med 61 deltagare, följt av Turkiet (36) och Tjeckien (30). Det svenska yrkeslandslaget plockades ut bland guld- och i vissa fall silvermedaljörer under Yrkes-SM i Jönköping tidigare i år. Totalt ska 23 ungdomar från olika delar av landet representera Sverige i 14 yrken som florist, webbdesigner, målare och CNC-operatör.

EuroSkills är ett samarbete mellan Europakommissionen och de olika deltagarländerna.Genom tävlingen vill man visa övriga världen att Europa är en union att räkna med på den yrkesorienterade arenan. Samtidigt lyfts innovation och samarbetet, både i de
deltagande teamen och mellan nationer.

– I Sverige råder det stor brist på personer med gedigen yrkesutbildning och trenden är densamma i många av de europeiska länderna. Ett mästerskap som EuroSkills skapar en otrolig kontaktyta för de deltagande ungdomarna, bransch och arbetsgivare. Gränserna suddas ut och det som finns kvar är oändliga möjligheter, menar Claes Frankhammar, kanslichef på Youth Skills Sweden.

Presskontakt och fotograf kommer att följa det svenska teamet på plats i Rotterdam. För uppdateringar på tävlingsresultat, bilder och kontaktuppgifter till deltagarna, kontakta Jeanette Francke, presskontakt, email: jeanette@jungrelations.com eller 073-991 07 19

För mer information om Yrkes-SM, kontakta: Claes Frankhammar, Youth Skills Sweden, 08-45 37 236, 0705-58 41 75
claes.frankhammar@skillssweden.com

För mer info mo svenska yrkeslandslaget se:

För information om arrangemanget:

Bakgrund EuroSkills

För första gången någonsin arrangeras ett europeiskt mästerskap i yrkeskunskap. Euro Skills äger rum den 18-20 september i nederländska Rotterdam. Under tre tävlingsdagar ska mer än 400 ungdomar från 30 europeiska länder göra upp om den europeiska mästartiteln i sina respektive yrken. Allt från hårfrisörer, webbdesigners och florister till elektriker, trädgårdsmästare och lastbilschaufförer finns representerade.

Euro Skills
EuroSkills syftar, precis som vårt svenska Yrkes-SM, till att öka intresset kring yrkesutbildningar samt att höja kvaliteten och statusen på de tävlande yrkena.

Initiativtagaren till de europeiska mästerskapen är slovaken och EU-kommissionären i utbildningsfrågor, Jan Figel. Figel besökte Word Skills Competition i Helsingfors 2005 och blev hänförd av alla yrkeskickliga ungdomar från hela världen som tävlade i yrken. Han beslöt sig för att arrangera ett europeiskt mästerskap för att stärka banden mellan länderna. En viktig parameter redan vid start var att länder med sämre ekonomi skulle få ekonomiskt stöd för att delta. Idag, tre år senare, är tävlingen
verklighet.

EuroSkills finansieras av Europakommissionen och de olika deltagarländerna. I Sverige backas deltagandet av Youth Skills Sweden (YSS) som är ett samarbete mellan Svenskt Näringsliv, LO och Staten.

Sverige representeras av Yrkeslandslaget I maj, tidigare i år, korades det svenska Yrkeslandslaget vid Yrkes-SM i Jönköping. Guld- och i vissa fall silvermedaljörer i respektive yrke utgör tillsammans det svenska Yrkeslandslaget och 23 ungdomar står nu redo att representerar Sverige i EuroSkills.

Tävlingarna

Upplägget för tävlingarna skiljer sig åt men gemensamt för många yrken i EuroSkills är att ungdomarna tävlar i lag och i större projekt. Till exempel kommer många hantverkaryrken såsom plattläggare, snickare, rörmokare och elektriker, att vara delaktiga i att bygga ett hus medan tryck, design, och webbyrkena kommer att ta fram en grafisk profil för ett företag.

Deltagarna i EuroSkills är upp till 25 år. Flera av de svenska tävlandena är yrkesverksamma men det finns även de som går sitt sista år på en yrkesutbildning.