WorldSkills skapar arbetsmöjligheter – i Sverige och världen

Report this content

Världsmästerskapen i yrkesskicklighet är i full gång i Calgary Kanada. Just nu tävlar 900 ungdomar om pallplatserna i 45 yrken och under all ledig tid är tävlingarna ett mecka för mingel och kontaktskapande.

– De frambringas mycket nya möten under yrkestävlingar, mellan ungdomar, företag, branscher och även över nationsgränser. Joakim Görsberg, bilskadereperatör, fick efter en fjärdeplacering under WorldSkills 2007 jobb i Kina som lärare i sitt yrke och Karl Johansson som just nu tävlar i svetsning fick sitt nuvarande jobb efter guldmedalj i Nordiska Mästerskapen, bara för att ta två exempel, säger Pontus Slättman, teknisk delegat på WorldSkills. 22-åriga Karl Johansson är det svenska hoppet i svetsning under WorldSkills i Calgary. Till vardags arbetar han på ESAB Process Centere i Tösse. – I samband med att jag vann de Nordiska Mästerskapen mötte jag mina nuvarande chefer. De var tävlingsledare och domare och efter några månader som konsult fick jag fast anställning berättar Karl. WorldSkills Champions Exchange För de som inte finner kontakterna under själva tävlingarna finns utbytesprogrammet Champions Exchange. Där kan alla som deltagit i WorldSkills och är intresserade av att arbeta utomlands, registrera sig. Programmet fungerar som ett nav mellan arbetsgivare och arbetstagare. Under utbytet som oftast varar mellan 3-12 månader finns personer från WorldSkills med som stöd för ungdomarna i allt från arbetsfrågor till visum och bostadssökande. För mer information om tävlingarna och intervjuer med ungdomarna i Yrkeslandslaget, kontakta: Anneli Palm, lagledare, Youth Skills Sweden, +46 70 617 27 70, anneli.palm@programkontoret.se Mikael Kulanko, lagledare, +46 70 674 26 54, mikael.kulanko@svensktnaringsliv.se Jeanette Francke, presskontakt, +46 73 991 07 19, jeanette.francke@skillssweden.com Se även www.yss.se som hela tiden uppdateras med dagsaktuellt material direkt från tävlingsområdet.