• Zacco/

EU-domstolen reder ut innebörden av “verkligt bruk” av Gemenskapsvarumärken

I artikel 15 i Rådets förordning anges att ett Gemenskapsvarumärke måste användas inom EU inom en femårsperiod efter det att registreringen är gjord. Om det inte har använts under denna tid kan det komma att hävas. Frågan gällde huruvida det räcker med att använda ett Gemenskapsvarumärke i ett land för att undvika annullering på grund av icke-användning.

EU-domstolen menar att det kan vara tillräckligt med att varumärket används endast i ett medlemsland men det beror på den specifika situationen och huruvida en marknadsandel har skapats eller upprätthållits, vilket är av avgörande betydelse när det gäller bedömningen av vad som kan anses utgöra”verkligt bruk”.

Bakgrund

2009 lämnade Hagelkruis Beheer in en ansökan om att registrera Omel som ett varumärke i Beneluxländerna. Leno Merken, som äger Gemenskapsvarumärket Onel sedan 2003, invände mot ansökan eftersom deras varumärke delvis registrerats i samma varuklasser.

Hagelkruis Beheer menade att Leno Merkens varumärke Onel endast använts i Holland och att det inte var tillräckligt för att kunna anses utgöra ”verkligt bruk” enligt reglerna för ett Gemenskapsvarumärke och begärde att Leno Merken skulle bevisa ”verkligt bruk” av varumärket inom EU. Syftet var att undanröja Lenos bas för invändningen som ogiltig.

Beneluxländernas Immaterialrättsmyndighet höll med Hagelkruis. Leno  Merken överklagade då till den regionala hovrätten i Haag som senare alltså hänvisade ett flertal frågor till EU domstolen.

EU-domstolens dom

EU-domstolens beslut är helt i linje med Generaladvokatens (Advocate General) åsikt (från juli 2012) och innebär att territoriella gränser skall bortses från vid bedömning av huruvida ett varumärke kan anses ha varit föremål för ”verkligt bruk” eller inte inom EU. Kärnfrågan gäller istället huruvida varumärket har använts i syfte att upprätthålla eller skapa marknadsandelar inom EU för varor och tjänster som omfattas av varumärket.

Ett konkret exempel

Vid bedömning av “verkligt bruk” skall hänsyn tas till huruvida man tydligt exploaterat varumärket eller ej. Till exempel kan ett varumärke för en viss produkt eller tjänst som endast exploaterats i ett land anses ha varit föremål för tillräcklig grad av ”verkligt bruk”, om landet ifråga är framstående inom den marknadssektor till vilken varumärket är relaterat. Ett exempel skulle kunna var ett varumärke som omfattar köttbullar och som endast exploateras i Sverige som är framstående inom just denna marknadssektor.

Möjligheten att omvandla Gemenskapsvarumärken till nationella varumärken

Om ”verkligt bruk” inte kan påvisas för ett Gemenskapsvarumärke vid en tvist, är det möjligt att omvandla det till ett eller flera nationella varumärkesregistreringar i länder där ”verkligt bruk” har kunnat påvisats.

Frågor?

Om du har frågor angående detta eller vill undvika risken för andra att hävda icke-användning av ett varumärke, kontakta gärna någon av våra varumärkeskonsulter.

Zacco är en ledande konsultbyrå inom immaterialrätt i Europa som bistår kunder med teknisk, juridisk och strategisk rådgivning samt vid förhandlingar, konflikter och i rättsprocesser. Utöver skydd av immateriella tillgångar, erbjuder Zacco strategisk rådgivning i syfte att öka kundernas konkurrenskraft genom ett effektivt och professionellt användande av sina immateriella tillgångar. Zacco har ca 500 medarbetare och kontor i Sverige, Danmark, Norge, Holland och Tyskland. Se www.zacco.com för mer information.

Taggar: