• Zacco/

Kroatien går med i EU i juli 2013 – saker för varumärkesinnehavare att beakta

Rättighetsinnehavare behöver beakta ett antal saker som har att göra med nuvarande och framtida IP rättigheter.

Existerande Gemenskapsvarumärken (CTM) och Gemenskapformgivningar (RCD) som ansökts om före den 1 juli 2013

Registreringar och ansökningar som gjorts före eller där man gjort anspråk på prioritet före den 1 juli 2013 kommer att utvidgas till Kroatien (så kallade ”utvidgade CTM eller RCD). Varumärkesinnehavare behöver inte vidta några åtgärder utan registreringar och ansökningar blir automatisk förlängda den 1 juli och har samma rättsverkan i Kroatien som i övriga länder. Fr.o m juli 2013 blir kroatiska ett erkänt CTM språk men förlängda CTMs och RCDs kommer inte att bli vare sig översatta till eller publicerade på kroatiska.

Förlängda Gemenskapsvarumärken och Gemenskapsformgivningar som ansöks om mellan den 1 januari och 30 juni, 2013

Gemenskapsvarumärken och Gemenskapsformgivningar för vilka ansökningar om registrering lämnas in under den här perioden kan bli föremål för invändning och talan om ogiltighet baserat på tidigare kroatiska rättigheter. Det innebär att om en invändning eller ogiltighetstalan är framgångsrik så blir Gemenskapsvarumärket eller Gemenskapsformgivningen underkänt i samtliga medlemsländer (total 28 länder inklusive Kroatien).

Ett utvidgat Gemenskapsvarumärke eller utvidgad Gemenskapsformgivning kan endast bli upphävd eller ogiltig baserad på en grund som var giltig före 1 juli 2013 och inte på grunder som uppkommer genom att Kroatien ansluts till EU.

En nationell rättighetssinnehavare kan förbjuda användningen av en utvidgad CTM eller RCD i Kroatien om rättighetsinnehavaren har ansökt om dessa rättigheter i god tro före datumet för Kroatiens anslutning till EU.

Vårt råd:

Om du tror att din ansökan om  Gemenskapsvarumärke eller Gemenskapsformgivning kan bli attackerad av nationella varumärkesinnehavare i Kroatien, rekommenderar vi att du lämnar in din ansökan före den 1 januari för att undvika risken för invändning eller ogilitighetstalan från en kroatisk rättighetsinnehavare.

Gemenskapsvarumärken och Gemenskapsformgivning inlämnade den 1 juli 2013 eller därefter

Ansökningar som inlämnas efter den 1 juli 2013 omfattar alla 28 länder och kan lämnas in på kroatiska. OHIM (Office for Harmonization in the Internal Market), kommer att översätta ansökningarna till kroatiska.

Konfliktrisker – nationella rättigheter/förlängda CTMs och RCDs

Det är viktigt för nationella rättighetsinnehavare i Kroatien att veta att ett utvidgat Gemenskapsvarumärke (CTM) och Gemenskapsformgivning (RCD) kan skapa en konflikt med existerande rättigheter efter anslutningen. För att identifiera potentiella risker, rekommenderar vi därför nationella rättighetsinnehavare att övervaka CTM registret.

Tullansökningar

För närvarande använder varumärkesinnehavare EUs tullansökningar som ett skydd mot handel med intrångsvaror över gränserna.  Det har ännu inte aviserats om Kroatiens inträde i EU kommer att påverka EU vida tullansökningar men det verkar mest sannolikt att de inte automatiskt kommer att utvidgas till att omfatta Kroatien. Vi rekommenderar dig att överväga huruvida du vill att Kroatien skall inkluderas in din ansökan  nästa år, eller, om du har en nationell ansökan i Kroatien, du skall fortsätta med den.

Kontakta oss!

Om du har frågor eller vill diskutera vilka implikationer Kroatiens inträde i EU kan ha för dina IP rättigheter, kontakta någon av våra varumärkes- eller designkonsulter.

Zacco är en ledande konsultbyrå inom immaterialrätt i Europa som bistår kunder med teknisk, juridisk och strategisk rådgivning samt vid förhandlingar, konflikter och i rättsprocesser. Utöver skydd av immateriella tillgångar, erbjuder Zacco strategisk rådgivning i syfte att öka kundernas konkurrenskraft genom ett effektivt och professionellt användande av sina immateriella tillgångar. Zacco har ca 500 medarbetare och kontor i Sverige, Danmark, Norge, Holland och Tyskland. Se www.zacco.com för mer information.

Taggar: